7TP - wady, zalety, możliwości rozwojowe
We wrześniu Pz.IV uzbrojony był w krótkolufowe działo 75mm, które nie miało rewelacyjnej zdolności penetracji płyt pancernych. Jego pancerz wtedy jeszcze nie rzucał na kolana. Gdybym miał wybrać niemiecki numer jeden z tego okresu - postawiłbym na Pz.III albo Pz.38, a te właśnie stały na zbliżonym poziomie w stosunku do 7TP. Wg mojej oceny 9TP stanowiłby krok wyprzedzający niemiecką konkurencję.
Nie, wieża bez zmian, być może pogrubiona, ale nigdzie takiej informacji nie znalazłem. Działem nadal miał być 37mm wz.37. może kiedyś coś więcej, ale to tylko moje spekulacje. Może docelowa wieża z 14TP, może lufa 40mm ze Starachowic, może zmodyfikowany Pocisk 47mm (nie jestem pewien czy to byłby krok do przodu)... O włazach też nic nie słyszałem.
- Von Slavek
- Porucznik
- Posty: 485
- Rejestracja: pt lut 09, 2007 3:27 pm
może dorzucę coś jeszcze do 9TP projekt Biura Badań Technicznych Broni Pancernych przewidywał zmianę silnika Sauer na na silnik PZINż 725 o mocy 105 km oraz co najważniejsze bardzo zmniejszonej masie ważył 370 kg (Sauer 850 kg) dzięki zmianie silnika udało się obniżyć wysokość czołgu a tym samym zmniejszyć jego powierzchnie boczną, przez co pozwoliło to na powiększenie grubości pancerza bez dużego przyrostu masy (pancerz miał być spawany i cementowany), zastosowano tez jedna chłodnicę zamiast jak to było w 7TP dwóch, Opancerzenie miało mieć znaczne katy pochylenia.
No tak, tylko, że projekt BBTBr.Panc. zosłał odrzucony, przyjęto rozwiązania z BS PZInż. Wspominany silnik PZInż 725 (dla zagmatwania zastosowany w wariancie BBT) miał trochę mniejszą moc, zwykle podaje się 100KM lub 95, a przynajmniej ja spotkałem się z takimi danymi. Skąd masz informację o zastosowaniu płyt cementowanych?
- Von Slavek
- Porucznik
- Posty: 485
- Rejestracja: pt lut 09, 2007 3:27 pm