Prototypy polskich myśliwców

Artyleria, lotnictwo, broń strzelecka, pojazdy, kawaleria, marynarka wojenna, fortyfikacje - czyli wszystko o sprzęcie, ekwipunku i broni wszystkich stron wojny. Organizacja i struktura wojsk.
Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » wt lut 12, 2008 7:21 pm

Czolem. Jestem tu pierwszy raz. Co do predkosci "Jastrzebia", to czytalem, kiedys(dawno- bardzo dawno) ze 500km/h osiagnol, lecz w locie nurkowym. Bylo kiedys przyjete, ze w celach reklamowych podawano kazda maksymalna predkosc,bez podawania jak zostala osiagnieta.A czy moglby byc "Jastrzab"samolotem do konca wojny? Brytyjczycy opracowali podobny samolot w zakladach Glostera. Bardzo podobna sylwetka,zblizone masy i wymiary.I co? pomimo coraz mpcniejszych silnikow maksymalna predkosc 505km/h. Co do PZL-62, to mam pewne watpliwosci czy spelnilby pokladane wnim nadzieje. Po pierwsze- bylo to rozwiniecie samolotu sportowego PZL-26, podobnie jak "Cyclone".Wiem, ktos powie ze Bf-109 tez byl rozwinieciem samolotu sportowego. Jednak w Bf-109 wygladalo to troche inaczej niz tylko (prawie) na dodaniu silnika wiekszej mocy.A do tego wysuwana chlodnica jak w MS-406. Znacie opinie o "Cyclonie" i MS-406. To narazie tyle, czekam na zmieszanie z blotem mnie i moich opini.

Jagmin
Generał
Generał
Posty: 879
Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am

Post autor: Jagmin » wt lut 12, 2008 8:22 pm

Myślę, że Jastrzębia stać było na więcej w locie nurkowym. Dla porównania maksymalna prędkość nurkowania dla P.11c (wg instrukcji) wynosiła 695km/h.

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » wt lut 12, 2008 10:43 pm

Predkosc nurkowania "jedenastki" byla ograniczona wytrzymaloscia konstrukcjii. Genialny, choc nie idealny projekt. A przy okazji, samolot Glostera konstrukcyjnie zblizony do "Jastrzebia" mial instalowane silniki o mocy od 800KM do 1050KM.

Awatar użytkownika
Von Slavek
Porucznik
Porucznik
Posty: 485
Rejestracja: pt lut 09, 2007 3:27 pm

Post autor: Von Slavek » śr lut 13, 2008 12:07 am

No widzisz a konstrukcja Jastrzębia mogła wytrzymać 1500 KM zatem potężna maszyna

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » czw lut 14, 2008 9:39 pm

General Jagmin wspominal o samolocie, ktory mial sylwetke w rzucie z gory Y. Byl to projekt samlotu Z-17 Sep. Mial byc napedzany takim samym silnikiem jak P-7a. Predlosc 350km/h, pulap 8000.

evanger

Post autor: evanger » ndz lut 17, 2008 2:15 pm

ciekawy artykuł odnośnie pzl 50:

http://www.iirp.prv.pl/lotnictwo/mysliw ... trzab.html

Kilka pytań:
1)Czy pzl 53 miał wyglądać jak na załączonym schemacie?
2)Czy pzl 50 rzeczywiście osiągną 500km/h?
3)Który samolot zamierzano produkować seryjnie, pzl 50B czy pzl 53?

Czesław

Post autor: Czesław » czw mar 06, 2008 8:08 am

500 km/h było chyba założeniem, które należało dopiero "osiaągnąć". Trudno powiedzieć, czy Jastrząb miał być tylko i wyłącznie maszyną szkolną do nauki obsługi klap i chowania podwozia, jeśli kolejne myśliwce jak np. planowany RWD-25 miał mieć stałe podwozie. Z kolei PZL 24 był raczej produkowany na eksport.

Jagmin
Generał
Generał
Posty: 879
Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am

Post autor: Jagmin » czw mar 06, 2008 9:48 am

Z tym "szkolnym" Jastrzębiem to kolega przywalił.

strabek

Post autor: strabek » pt mar 07, 2008 11:37 pm

PZL.53 Jastrząb II to ewolucyjne rozwinięcie myśliwca PZL.50 Jastrząb.
Dokonane zmiany miały usunąć usterki i wady projektu PZL.50. Nowy przewidywał, że prędkość maksymalna przekroczy 500 km/godz, dodatkowe uzbrojenie: 2 działka i o 200 kg większy udźwig bomb.

Czy wersja rozwojowa mogła być bardziej udana i czy zwiększone uzbrojenie nie było w tym przeszkodą :lol:

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » sob mar 08, 2008 9:33 am

Z tym zakladanym, przyszlym uzbrojeniem to mogla byc lekka przesada. Mozliwe ze to tylko pobozne zyczenia. Tak bylo u nas zawsze. Wezmy P-11c z 4 km. Wlasnosci lotne zblizyly go do P-7a. Albo obecnie, Irydy nie chcieli jako samolotu szkolnego bo F-16 zabiera wiecej uzbrojenia. Tez porownanie, samolot szkolny z bojowym.

ODPOWIEDZ