Tankietki.
Tankietki.
Czołgi rozpoznawcze TK-3 i TKS w działaniach bojowych wykazały swoją dużą przydatność i skuteczność .
Zwłaszcza te uzbrojone w nkm-y lub armatki 20 mm. Skutecznie zwalczały one sprzęt pancerny wroga , nawet potrafiły całkowicie zniszczyć Pzkpfw IV .
Zobaczmy parę ciekawych szczegółów dotyczących pancerza i zawieszenia .
A poniżej jeszcze przekroje.
1 - driver's seat, 2 - gunner's seat, 3 - driving wheel, 4 - clutch pedal, 5 - brake pedal, 6 - acceleration pedal, 7 - acceleration lever, 8 - ignition regulation lever, 9 - gear change lever, 10 - lever opening hatch nr. 11, 11 - air inlet floor hatch, 12 - lever opening hatch nr.13, 13 - air outlet rear hatch, 14 - water radiator, 15 - fuel tank, 16 - battery, 17 - engine starter shaft, 18 - fan cover, 19 - ammunition cases (in brackets number of cases), 20 - dynamo, 21 - starter, 22 - starter button, 23 - engine cover, 24 - ignition apparatus, 25 - engine oil inlet and venting chimney, 26 - gearbox oil cork, 27 - differential oil cork, 28 - drive sprocket, 29 - brake drum, 30 - case for explosives, 31 - MG mounting, 32 - suspension mounting, 33 - muffler, 34 - air cleaner, 35 - idler wheel, 36 - road wheel, 37 - track, 38 - return roller, 39 - tool box, 40 - fan, 41 - box for fuses.
Zwłaszcza te uzbrojone w nkm-y lub armatki 20 mm. Skutecznie zwalczały one sprzęt pancerny wroga , nawet potrafiły całkowicie zniszczyć Pzkpfw IV .
Zobaczmy parę ciekawych szczegółów dotyczących pancerza i zawieszenia .
A poniżej jeszcze przekroje.
1 - driver's seat, 2 - gunner's seat, 3 - driving wheel, 4 - clutch pedal, 5 - brake pedal, 6 - acceleration pedal, 7 - acceleration lever, 8 - ignition regulation lever, 9 - gear change lever, 10 - lever opening hatch nr. 11, 11 - air inlet floor hatch, 12 - lever opening hatch nr.13, 13 - air outlet rear hatch, 14 - water radiator, 15 - fuel tank, 16 - battery, 17 - engine starter shaft, 18 - fan cover, 19 - ammunition cases (in brackets number of cases), 20 - dynamo, 21 - starter, 22 - starter button, 23 - engine cover, 24 - ignition apparatus, 25 - engine oil inlet and venting chimney, 26 - gearbox oil cork, 27 - differential oil cork, 28 - drive sprocket, 29 - brake drum, 30 - case for explosives, 31 - MG mounting, 32 - suspension mounting, 33 - muffler, 34 - air cleaner, 35 - idler wheel, 36 - road wheel, 37 - track, 38 - return roller, 39 - tool box, 40 - fan, 41 - box for fuses.
Zniszczenie Pzkpfw IV przez tankietkę TKS z działkiem kaliber 20mm , dow. przez plutonowego podchorążego Romana Edmunda Orlika :71. Dyw. Panc. Wielkopolskiej BK. Kierowcą tankietki był kapral Bronisław Zakrzewski.
Mapka jest zamieszczona w publikacji Janusza Magnuskiego "Karaluchy przeciw Panzerom" oraz na skanach z tejże publikacji na forum dws:
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=5 ... a&start=25
Poprawiłem w związku z treścią postu następnego.
Mapka jest zamieszczona w publikacji Janusza Magnuskiego "Karaluchy przeciw Panzerom" oraz na skanach z tejże publikacji na forum dws:
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=5 ... a&start=25
Poprawiłem w związku z treścią postu następnego.
Wydaje mi się ze to nie był Pzkpfw IV. Mial on boczne opancerzenie grubości 30 mm. Cały pojazd ważył 25 ton. Wprawdzie płyta pancerna była ustawiona pod katem 90 stopni ale mimo to przebicie dla pocisku z działka 20 mm takiego pancerza byłoby problemem ( jest zasada ze kaliber = grubość opancerzenia). Bardziej prawdopodobne jest, ze mogl to być Pzkpw III. Opancerzenie boczne wynosiło tylko 14.5 mm. Dla działka 20 mm taka grubość płyty nie była przeszkoda.Lwowiak pisze:Zniszczenie Pzkpfw IV przez tankietkę TKS z działkiem kaliber 20mm , dow. przez plutonowego podchorążego Romana Edmunda Orlika :71. Dyw. Panc. Wielkopolskiej BK. Kierowcą tankietki był kapral Bronisław Zakrzewski.
Mapka jest zamieszczona w publikacji Janusza Magnuskiego "Karaluchy przeciw Panzerom" oraz na skanach z tejże publikacji na forum dws:
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=5 ... a&start=25
Poprawiłem w związku z treścią postu następnego.