space
 
Kampania Wrześniowa 1939 | Wojna Obronna 1939 | IV Rozbiór Polski | Kampania obronna 1939 | Polendfeldzug 1939 | Polish Campaign 1939 | Feldzug in Polen 1939

Strona główna 

  

Forum

  

Artykuły 

  

Bitwy i potyczki

  

Organizacja

  

Uzbrojenie

  

Biografie

  

Galerie

  

Konkursy

   Odwiedź nasz profil na Facebooku i zostań naszym fanem!  

 Kontakt 


Czołg PzKpfw Pz-I (Ausf. A i B)

Czołg PzKpfw Pz-I Ausf. A
Czołg PzKpfw Pz-I Ausf. A

W 1931 roku Niemców obowiązywał zakaz zbrojeń wynikający z ustaleń Traktatu Wersalskiego. Dlatego prace nad pierwszym niemieckim czołgiem wsparcia piechoty o oznaczeniu 1 LaS Krupp (Landwirtschaftlicher Schlepper) rozpoczęto pod pozorem tworzenia ciągnika rolniczego.

Inicjatorem stworzenia broni pancernej w Reichswehrze był Heinz Guderian, który był szefem sztabu Inspektoratu ds Pojazdów Mechanicznych Reichswehry. Jego dowódca gen. maj. Oswald Lutz w 1931 roku zlecił opracowanie czołgu o masie 5 ton.

Projekt powierzono zakładom Kruppa, które budując podwozie wzorowały się na tankietce brytyjskiej Carden-Loyd Mk VI, którego dwa egzemplarze odkupili od ZSRR. Kadłub oraz wieża czołgu były zaprojektowane przez zakłady Daimler-Benz.

Pierwszych pięć prototypów 1 LaS Krupp było gotowych w 1933 roku. Przetestowano je na poligonie w Kummersdorfie. Czołg został uzbrojony w dwa karabiny maszynowe Dreyse MG-13 7,92 mm (później MG-34), a napęd stanowił silnik Krupp M305 o mocy 57 KM. W kwietniu 1934 roku w zakładach Henschla wyprodukowano pierwszych 15 czołgów. Przekazano je do Oddziału Szkolenia Motorowego w Zossen. Sstał się on zaczątkiem 1 Pułku Pancernego. Latem 1935 roku, gdy powstał 2 Pułk Pancerny, także i on został wyposażony w czołgi 1 LaS Krupp.

Oznaczenie zmieniono na Pazerkampfwagen I Ausf. A w lecie 1935 roku. Wyprodukowano 477 szt. PzKpfw Aufs A. 41 z nich wysłano na wojnę do Hiszpanii, a jeden sprzedano Węgrom w 1934 roku.

W 1935 roku zastosowano mocniejszy silnik Maybach NL38 TR o mocy 100KM oraz wydłużono kadłub i przebudowano podwozie dodając piąte koło. Na tylnej osłonie umieszczono tłumik. Wersja ta dostała oznaczenie Ausf. B. Wyprodukowano łącznie 1016 sztuki wersji B do roku 1938.

Czołg PzKpfw Pz-I Ausf. B
Czołg PzKpfw Pz-I Ausf. B

Osobnie zaprojektowaną konstrukcją był czołg PzKpfw I Aufs. C (VK 601) przystosowany do transportu powietrznego, które w ilości kilku sztuk wzięły udział w ataku na ZSRR. W 1939 roku powstał również silnie opancerzony czołg wsparcia piechoty PzKpfw Aufs. F (VK 1801) - o opancerzeniu dochodzącym do 80 mm (około 30 sztuk). Na podwoziu Ausf. B budowano jeszcze m.in. działa samobieżne 15 cm sIG 33 Sfl Auf PzKpfw I Ausf. B i niszczyciele czołgów Panzerjäger I 4,7 cm PaK(t) SfI Auf PzKpfw I Aufs B, uzbrojone w czeską armatę Skoda A-5.
Z wersji A powstało także 51 opancerzonych transporterów amunicji MunitionSchlepper Auf PzKpfw I Ausf A (SdKfz 111). Podwozia czołgów w trakcie wojny przebudowywano także na nosiciele mostów Brükenleger,

Do roku 1939 wyprodukowano również 190 sztuk czołgów dowodzenia KlPzBefWg (SdKfz 265) oraz 26 sztuk GrPzBefWg (KleinPanzerBefehlsWagen). KlPzBefWg produkowano w seriach 1 Kl B, 2 Kl B i 3 Kl B. Były pozbawione wieży aby uzyskać więcej miejsca dla telegrafisty i na radiostację. Pierwsza seria była uzbrojona w karabin maszynowy MG-13, a następne w MG-34. Ostatnia seria miała małą wieżyczkę dla dowódcy. Czołg był wyposażony w anteny półstałe, które z czasem znieniono na ramowe, a później na gięte prętowe.

Pierwsze użycie czołgów nastąpiło w wojnie w Hiszpanii, gdzie ujawniły się ich braki w konfrontacji z czołgami sowieckimi. We wrześniu 1939 roku w liczbie 1445 sztuk stanowiły 46% niemieckich sił pancernych, ale były już czołgiem przestarzałym, o słabym pancerzu oraz słabo uzbrojonym. W walkach w Polsce oddziały wyposażone w Pz-I poniosły stosunkowo duże straty, a sukcesy które odniosły zawdzięczały przewadze liczebnej, szybkości i współdziałaniu z innymi rodzajami broni.

W roku 1941 PzKpfw I Ausf A i B został wycofany ze służby i używany do szkoleń. Czołgi dowodzenia służyły do 1942 roku, a później były używane jako wozy wsparcia technicznego lub ambulansy na linii frontu.

Dane techniczne PzKpfw Pz-I Ausf. B
Załoga 2 osoby
Opancerzenie do 7-13mm
Uzbrojenie 2 karabiny maszynowe MG-34
Zapas amunicji 1525 naboi
Masa własna 6t
Długość całkowita 4420mm
Szerokość 2060mm
Wysokość 1720mm
Prześwit 0,29m
Maksymalna prędkość po drodze 40-57km/h
Silnik / moc silnika Maybach NL 38 TR / 100KM
Zasięg po drodze / w terenie 145/100km
Głębokość brodu 0,6m
Pokonywanie wzniesień  
Pokonywanie rowów (szerokość) 1,4m
Nacisk jednostkowy  
Pojemność baku 144l
Zużycie paliwa (droga - teren)  

Galeria

Produkcja czołgów PzKpfw Pz-I Ausf. A
Produkcja czołgów PzKpfw Pz-I Ausf. A.

Dowódca w wieżyczce czołgu PzKpfw Pz-I
Dowódca w wieżyczce czołgu PzKpfw Pz-I.

Czołgi PzKpfw Pz-I Ausf A podczas przemarszu
Czołgi PzKpfw Pz-I Ausf A podczas przemarszu.

Czołg PzKpfw Pz-I Ausf B - widoczny poprzecznie ułożony tłumik oraz dodatkowe piąte koło.
Czołg PzKpfw Pz-I Ausf B - widoczny poprzecznie ułożony tłumik
oraz dodatkowe piąte koło.

space
Zachowaj przeszłość
Nie pozwól aby wspomnienia Twoich bliskich uległy zapomnieniu, a rodzinne archiwum bezpowrotnie przepadło! Spisz relacje swoich bliskich, zeskanuj zdjęcia i dokumenty, a my je opublikujemi i zachowamy dla przyszłych pokoleń.
Rekrutacja do naszej załogi!
Jeżeli interesujesz się historią kampanii wrześniowej, uzbrojeniem, itp. i chciałbyś spróbować swoich sił w pisaniu artykułów na tematy z nimi związane, to skontaktuj się z nami. 
 
Tagi: obrona Warszawy rekonstrukcje 1939 katyń agresja zsrr bitwa pod Mławą bitwa nad Bzurą bitwa pod Mokrą bitwa pod Wizną obrona Westerplatte bitwa w Borach Tucholskich bitwa pod Kockiem 7tp tks kalendarium 1939 bitwa pod Szackiem i Wytycznem organizacja Wojska Polskiego 1939 uzbrojenie niemieckie 17 września uzbrojenie zsrr
 
space
Kampania Wrześniowa 1939 Copyright © 1997-2012      Mapa portalu   |   Kontakt   |   § Zastrzeżenia prawne 
space