Ciągnik
artyleryjski C7P

W 1928 roku konstrukcja brytyjskiego czołgu Vickers
E przebiegała równocześnie z pracami nad ciągnikiem wielorakiego
zastosowania. W rezultacie w 1936 roku zbudowano 12 egzemplarzy
ciągnika o nazwie Dragon Medium Mk IV (zostały one w 1940 roku porzucone
przez Brytyjczyków pod Dunkierką i wpadły w niemieckie ręce).
W 1931 roku Polacy kupili czołgi Vickers oraz licencję
na ich produkcję. Do jej rozpoczęcia jednak nie doszło. Podjęto
decyzję o stworzeniu własnego czołgu VAU-33 oraz ciągnika o nazwie
roboczej C6. Projekty te były prowadzone równolegle i nawzajem konsultowane
w celu maksymalnego ujednolicenia konstrukcji.
W 1933 roku w PzInż. w Ursusie powstały dwa pierwsze
prototypy C6P (z kołami napędowymi z przodu) oraz C6T (z kołami
napędowymi z tyłu oraz kabiną samochodu ciężarowego Saurer). Po
serii prób wybrano wersję C6P. Ciągnik był nowatorską konstrukcją,
która była znacznie lepsza od swojego brytyjskiego odpowiednika
oraz od ciągnika sowieckiego T-26T i T-26T2 zbudowanego na bazie
czołgu T-26. C6P posiadał zamkniętą kabinę i wyciągarkę napędzaną
silnikim ciągnika.
W 1934 roku zatwierdzono C7P do produkcji. Miła on
być ciągnikiem artylerii ciężkiej, a także ciągnikiem w jednostkach
saperskich i pancernych. Z powodu ograniczeń budżetowych i mocy
produkcyjnych zakładów PzInż. do 1939 roku wyprodukowano tylko 150
(151) egzemplarzy C7P.
Około 108 otrzymała artyleria - z 250 zamówionych.
Większość z nich trafiło do 1 pan w Górze Kalwarii pod Warszawą.
Służyły tam do holowania moździerzy 220mm wz. 32. 18 ciągników trafiło
do jednostek pancernych do holowania uszkodzonych czołgów lub do
transportu czołgów na specjalnych platformach. Saperzy otrzymali
tylko 2 egzemplarze C7P do celów doświadczalnych. W planach była
produkcja 52 ciągników dla służb komunalnych, które w ramach "Planu
W" miały zapewniać drożność szlaków komunikacyjnych podczas
działań wojennych.
Po walkach we wrześniu większość ocałałych ciągników
trafiła w ręce niemieckie. Używali je do ściągania z polskich pól
bitewnych rozbitych czołgów, a później do odśnierzania. Część została
internowana w państwach ościennych. Dalszy ich los nie jest znany.
Dane
techniczne C7P
Załoga |
6-7 |
Masa własna |
8500kg |
Ładowność / uciąg |
? / 5000kg |
Przeznaczenie |
moździerze 220mm wz. 32,
bataliony czołgów |
Długość całkowita |
4600mm |
Szerokość |
2400mm |
Wysokość |
2400mm |
Prześwit |
? |
Silnik / moc silnika |
Diesel-Saurer CBLDb (PZInż.235) /
115KM |
Maksymalna prędkość po drodze |
25km/h |
Zasięg po drodze / w terenie |
150km |
Głębokość brodu |
? |
Pokonywanie wzniesień |
? |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
? |
Nacisk jednostkowy |
? |
Pojemność baku |
? |
Zużycie paliwa droga / teren |
? |
Galeria






|