 |
Deborah
"Deborę" pisałem z miłością i trwogą. To
była moja piętnasta książka. Pierwsza bezwstydna. Nie unikałem drastyczności.
Nie myślałem o krytykach literackich. Wydałem ją w 1991 roku, żeby
zapłacić za czynsz. Przez "znajomych znajomych" odnalazł
mnie w Krakowie Ryszard Brylski, reżyser z Łodzi. Wrócił z Nowego
Jorku, gdzie robił filmy reklamowe i reportaże" - mówił Marek
Sołtysik o genezie powstania "Deborah". Debiutancki film
Brylskiego jest jednak tylko po części adaptacją powieści. Wcześniej
w Chińskiej Dzielnicy Nowego Jorku reżyser usłyszał od starego rabina
opowieść o okupacyjnej miłości Polaka i Żydówki. Pisząc scenariusz
swobodnie mieszał wątki z książki Sołtysika i historii rabina.
Akcja filmu toczy się w małym, prowincjonalnym miasteczku
w lecie 1939 roku. Mieszka tu znany malarz Marek Wawrowski wraz
rodziną. Zniechęcony do wielkomiejskiego życia artysta pracuje w
miejscowym kościółku nad renowacją renesansowych fresków. Pewnego
dnia w posiadłości Wawrowskich zjawia się niespodziewanie Kuba Burstin,
oficjalnie znany aktor i lew salonowy, nieoficjalnie kochanek żony
Marka. Kuba przywozi ze sobą dwie urodziwe kuzynki. W ten sposób
dochodzi do pierwszego spotkania Wawrowskiego i Debory. Między malarzem
a młodziutką Żydówką z prawniczej rodziny niemal od razu wybucha
gorący, namiętny romans. Artysta zafascynowany dziewczyną z trudem
zachowuje pozory dobrego męża i ojca. Niebawem żona Wawrowskiego,
która źle znosi pobyt na prowincji, razem z synkiem wyjeżdża do
Zakopanego. Teraz Marek i Debora mogą się widywać bez przeszkód.
Lato wszakże szybko się kończy i na drodze ich uczucia staje wybuch
wojny.
Film Ryszarda Brylskiego miał premierę zaledwie kilka
dnia po "Wielkim Tygodniu" Andrzeja Wajdy, utworze o podobnej
tematyce, osadzonym w podobnych realiach. O ile jednak u twórcy
"Ziemi obiecanej" temat holocaustu jest nader istotny
i pierwszoplanowy, o tyle w "Deborah" stanowi tragiczne,
ale tylko tło. Na pierwszy plan wybija się zdecydowanie wątek szalonej,
obfitującej w erotyczne uniesienia, miłości Wawrowskiego i Debory.
W rolę żydowskiej dziewczyny wcieliła się z powodzeniem Renata Dancewicz.
"Debora jest dla mnie najbliższą postacią spośród tych, które
zagrałam. To rola dramatyczna, ekspresyjna, a nie jakaś ozdóbka..."
- mówiła po premierze filmu aktorka. Partneruje jej Olgierd Łukaszewicz,
który początkowo nieco obawiał się, czy zdoła przezwyciężyć "barierę
wrażliwości" podczas bardzo śmiałych scen erotycznych. Aktorowi
udało się wykreować wiarygodny portret dojrzałego mężczyzny, niespodziewanie
ulegającego sile namiętności, prowadzącej do szaleństwa. Informacje
o filmie
Rok: 1995
Reżyseria: Ryszard Brylski
Scenariusz: Ryszard Brylski
Współpraca scenariuszowa: Zbigniew Batko
Zdjęcia: Przemysław Skwirczyński
Scenografia: Andrzej Rafał Waltenberger
Muzyka: Michał Lorenc
Dane techniczne: barwny. 98 min.
Obsada
Olgierd Łukaszewicz (Marek
Wawrowski), Renata Dancewicz (Debora Grosman),
Maria Pakulnis (Anna Wawrowska, żona Marka), Jerzy
Zelnik (Kuba Burstein), Władysław Kowalski (Grosman,
ojciec Debory), Bogusław Sochnacki (Rotman), Adam
Kamień (Helmut Baraniewicz), Marek Barbasiewicz
(esesman Toth), Hanna Stankówna (Hofsztajnowa,
matka Hani), Eugeniusz Robaczewski (Abraham Hofsztajn,
ojciec Hani), Paweł Krucz (Antoś, syn Wawrowskich),
Włodzimierz Musiał (Nowak, dozorca w kamienicy
Hofsztajnów), Beata Gołębiewska (Julka Baraniewicz,
siostra Helmuta), Andrzej Balcerzak (proboszcz),
Wojciech Lasota (Kazio Reszke, pomocnik Wawrowskiego),
Katarzyna Pakosińska (Hania Hofsztajn, kuzynka
Debory), Piotr Grabowski (piekarz Ryk), Zofia
Merle (żona Nowaka), Robert Czebotar (wikary).
|