Westerplatte
"Westerplatte - półwysep u
wejścia do portu gdańskiego - polska składnica
amunicyjna na terenie Wolnego Miasta Gdańska,
zbudowana na mocy postanowienia Rady Ligi Narodów.
Jej załogę stanowił oddział wartowniczy w sile
jednej kompanii piechoty i grupa pracowników cywilnych
- razem 182 ludzi. Jedyna straż polska u ujścia
Wisły - 5 wartowni, 1 działo polowe, 2 działka
przeciwpancerne, 4 moździerze. Westerplatte stało
się pierwszą zaporą na drodze zaborczego pochodu
Hitlera przez Europę. Tu padły pierwsze strzały
II wojny światowej" - tymi słowami rozpoczyna
się "Westerplatte" Stanisława Różewicza,
uznane przez polskich krytyków za jeden z najwybitniejszych
rodzimych filmów o wojnie. Reżyser, ochrzczony
nawet mianem "piewcy września" dał tu
znakomitą próbkę swego stylu, znanego już choćby
z "Wolnego miasta" czy "Świadectwa
urodzenia".
W "Westerplatte" brak
jest wyrazistego, pierwszoplanowego bohatera.
Zastępuje go zbiorowość. Osią konstrukcyjną fabuły
jest nasilający się spór między majorem Henrykiem
Sucharskim i jego zastępcą kapitanem Franciszkiem
Dąbrowskim. Pierwszy, widząc bezsens długotrwałego
oporu, chciał przede wszystkim ocalić życie swych
żołnierzy; drugi - wierząc, że Westerplatte jest
dla całego narodu symbolem bohaterstwa i wytrwania,
zamierzał bronić się do ostatniej kropli krwi.
Film Stanisława Różewicza z drobiazgową
dokładnością ukazuje 7 dni i nocy walki z nazistowskim
najeźdźcą. Mistrzowskie zdjęcia Jerzego Wójcika
wiernie oddają stan nieustannego napięcia, psychiczną
ewolucję bohaterów od wiary w rychłą pomoc do
tłumionej rozpaczy i poczucia osamotnienia.
Po raz pierwszy "Westerplatte"
pokazano na festiwalu filmowym w Moskwie, z którego
film wrócił ze Srebrnym Medalem. Polska premiera
miała miejsce w 28. rocznicę wybuchu II wojny
światowej. Utwór Różewicza - w opozycji do stylistyki
"szkoły polskiej" - pozbawiony jest
romantycznej otoczki. Scenariusz powstał na podstawie
skrzętnie zgromadzonej i zbadanej dokumentacji,
w której niepoślednią rolę odegrały zapiski majora
Henryka Sucharskiego - dowódcy westerplatczyków.
Aktorów dobierano według podobieństwa do kreowanych
bohaterów. Sposób narracji i staranność realizacji
zbliża film do maniery dokumentalnej.
Według niektórych źródeł film nie
przedstawia prawdziwego obrazu walk na Westerplatte.
Przede wszystkim podtrzymuje fałszywą legendę
o Sucharskim, który już drugiego dnia walk załamał
się psychicznie, a dowodzenie nad obroną Westerplatte
przejął kpt. Franciszek Dąbrowski. Także przedstawiona
kapitulacja garnizonu jest daleka od prawdy -
Sucharski wbrew woli wszystkich żołnierzy samowolnie
wraz z Piotrowskim poddali Westerplatte. Informacje
o filmie
data produkcji: 1967
reżyseria: Stanisław Różewicz
scenariusz: Jan Józef Szczepański
zdjęcia: Jerzy Wójcik
muzyka: Wojciech Kilar
scenografia: Tadeusz Wybult, Wojciech Krysztofiak
czas trwania: 91 min. Obsada
Piotr Fronczewski, Marian Opania, Stefan Friedman:
żołnierz bez hełmu (nie wymieniony w napisach),
Roman Wilhelmi: Roman Durczak, Zygmunt Hubner:
Sucharski Henryk, Arkadiusz Bazak: kapitan Franiciszek
Dąbrowski, Tadeusz Schmidt: chorąży Jan Gryczman,
Józef Nowak: plutonowy Piotr Buder, Tadeusz Pluciński:
kapral Bronisław Grudziński, Bogusz Bilewski:
kapitan Mieczysław Słaby, lekarz.
Galeria


|