space
 
Kampania Wrześniowa 1939 | Wojna Obronna 1939 | IV Rozbiór Polski | Kampania obronna 1939 | Polendfeldzug 1939 | Polish Campaign 1939 | Feldzug in Polen 1939

Strona główna 

  

Forum

  

Artykuły 

  

Bitwy i potyczki

  

Organizacja

  

Uzbrojenie

  

Biografie

  

Galerie

  

Konkursy

   Odwiedź nasz profil na Facebooku i zostań naszym fanem!  

 Kontakt 


Haubica 10,5 cm le FH 18

Haubica 10,5 cm le FH 18

W okresie I wojny światowej znaczenie haubic na polu walki znacznie wzrosło. Była to broń uniwersalna, mogąca razić siłę żywą wroga, czołgi, niszczyć bunkry i umocnienia oraz zwalczać artylerię. Z tego powodu na mocy traktatu wersalskiego Niemcy mogli utrzymywać jedynie 84 szt. tej broni. Jednak w 1927 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac rozwojowych nad nowym modelem haubicy, których podjął sie zakład Rheinmetall. Prace były utrzymywane w ścisłej tajemnicy, a broń otrzymała oznaczenie "18" aby wprowadzić w błąd aliantów.

Produkcja seryjna rozpoczeła się w 1935 roku. W Kampanii Wrześniowej Niemcy dysponowali już ponad 4800 sztuk tej broni. Do końca wojny wyprodukowano ponad 21 tysięcy sztuk w różnych wersjach. Haubice były wytwarzane w wielu zakładach, m.in. w Elblągu i Jelczu-Laskowicach.

Niemieccy stratedzy dążyli do ujednolicenia typów broni i obniżenia ich kosztów. Po wejściu haubicy 10,5 cm le FH 18 do uzbojenia zastapiła ona całkowicie armaty polowe w jednostkach artylerii dywizyjnej.

Broń zostałą z powodzeniem przetwstowana podczas wojny domowej w Hiszpanii. Etatowo niemiecka dywizja piechoty dysponowała 36 haubicami lekkimi 105mm o trakcji konnej. Dywizje zmotoryzowane oraz pancerne posiadały 12 haubic, 5 ciągników Leichte Zügkraftwagen Zgkw 3t - Sd.Kfz. 11 lub Sd.Kfz. 6/1 mittlere Zügkraftwagen 5t Art oraz 21 samochodów.

Nowe działo pod każdym względem przewyższało swojego poprzednika le FH 16. Wysoka niezawodność sprawiła, że haubica była używana do końca wojny. Początkowo produkowane koła drewniane zastąpiono w 1936 roku kołami odlewanymi z metalu. Dla trakcji konne były wyposażone w gumową opaskę, a dla trakcji motorowej w opony.

W 1940 roku rozpoczeto produkcję zmodernizowanej wersji haubicy le FH 18 M wyposażonej w hamulec wylotowy i o wiekszym zasiegu. Kolejna wersją ze zmodernizowanym podwoziem i hamulcem wylotowym był model le FH 18/40 wprowadzony w 1942 roku - wykorzystywała podwozie armaty 75mm Pak 40.

Dane techniczne
Obsługa 6 osób
Kaliber 105 mm
Rok produkcji 1930
Kraj produkcji Niemcy
Masa w pozycji bojowej 2040 kg
Długość w pozycji bojowej 2,94 m
Szerokość w pozycji bojowej -
Wysokość w pozycji bojowej -
Długość lufy 2,612 m
Kąty podniesień 42 stopnie
Donośność maks. / min. 10'675 m
Szybkostrzelność 6-8 strzałów/min.
Szybkość początkowa pocisku maks. / min.  470 m/s
Masa pocisku / ładunku 14,81 kg / 1,38 kg
Czas montażu / demontażu -
Trakcja zaprzęg 6-konny, Sd.Kfz. 11
Maksymalna szybkość holowania 40 km/h
 
Galeria

Haubica 10,5 cm le FH 18

Haubica 10,5 cm le FH 18

space
Zachowaj przeszłość
Nie pozwól aby wspomnienia Twoich bliskich uległy zapomnieniu, a rodzinne archiwum bezpowrotnie przepadło! Spisz relacje swoich bliskich, zeskanuj zdjęcia i dokumenty, a my je opublikujemi i zachowamy dla przyszłych pokoleń.
Rekrutacja do naszej załogi!
Jeżeli interesujesz się historią kampanii wrześniowej, uzbrojeniem, itp. i chciałbyś spróbować swoich sił w pisaniu artykułów na tematy z nimi związane, to skontaktuj się z nami. 
 
Tagi: obrona Warszawy rekonstrukcje 1939 katyń agresja zsrr bitwa pod Mławą bitwa nad Bzurą bitwa pod Mokrą bitwa pod Wizną obrona Westerplatte bitwa w Borach Tucholskich bitwa pod Kockiem 7tp tks kalendarium 1939 bitwa pod Szackiem i Wytycznem organizacja Wojska Polskiego 1939 uzbrojenie niemieckie 17 września uzbrojenie zsrr
 
space
Kampania Wrześniowa 1939 Copyright © 1997-2012      Mapa portalu   |   Kontakt   |   § Zastrzeżenia prawne 
space