Ciężarówka
Opel Blitz 3,6-36S

Opel Blitz - jedna z pierwszych wersji - lata dwudzieste.
Ciężarówka Opel Blitz była koniem roboczym wojsk Rzeszy
w okresie całej II wojny światowej. Pomimo stosowania różnych ciężarówek
to właśnie ta okazała się najbardziej niezawodna.
W latach dwudziestych amerykańska firma General Motors
przeżywała okres ekspansji. W roku 1929 GM przejęło niemiecką firmę
motoryzacyjną Adam Opel AG z siedzibą w Russelsheim. Na początku
lat trzydziestych Opel zaprezentował szybką i nowoczesną ciężarówkę,
którą nazwał Ople Blitz (błyskawica, piorun). W roku 1935 została
otwarta, w ówczesnych czasach najnowocześniejsza na świecie, fabryka
ciężarówek w miejscowości Brandenburg.
Ciężarówka - chociaż lekka - mogła przewozić znaczne
ładunki, moc zapewniał jej sześciocylindrowy silnik firmy Buick,
również należącej do General Motors. Konstrukcja pojazdu ewoluowała
przez całą dekadę. Udźwig został początkowo zwiększony z 1,75 do
2,5 tony, a później aż do 3 ton w wersji "S", która była
produkowana od 1936 roku.
Niemieckie władze nie ufały amerykańskiemu zarządowi
fabryki, ale były zadowolone z produkcji bardzo dobrych pojazdów.
W rezultacie w roku 1940 Niemcy przejęli kontrolę nad fabryką, która
powróciła w ręce GM dopiero w roku 1948.
Do końca wojny fabryka Opla wyprodukowała ponad 100'000 ciężarówek
Blitz dla potrzeb niemieckiej machiny wojennej. Pojazd był produkowany
w różnych wariantach - jako ciężarówka, autobus, samochód radiostacji,
ambulans, a nawet jako duża limuzyna dla VIP-ów.
Blitz był w okresie II wojny światowej bezkonkurencyjny.
Ciężarówka była w stanie poruszać się po terenie, po którym żadna
inna ciężarówka z napędem na dwa koła nie zdołałby jeździć. Opel
przez okres całej wojny produkował części zamienne co umożliwiało
utrzymywanie maszyn w ciągłej sprawności. Również benzynowy silnik
okazał się korzystniejszym rozwiązaniem od diesli, gdyż benzyna
była łatwiej dostepna.
W roku 1940 wprowadzono do użytku wersję A, o napędzie czterokołowym
oraz w roku 1942 wersję z półgąsienicami o nazwie Opel Maultier.

Opel Blitz w wersji ambulans na froncie wschodnim.
Dane
techniczne Opel Blitz 3,6-36S
Producent |
Opel AG |
Lata produkcji |
1936 - 1944 (niektóre źródła podają rok 1945) |
Całkowita produkcja |
około 70'000 sztuk (we wszystkich wersjach
ponad 100'000 egzemplarzy) |
Masa własna |
2500kg (1800kg ?) |
Długość całkowita |
6,02 m |
Szerokość |
2,265 m |
Wysokość |
2,52 m |
Prześwit |
- |
Prędkość w trudnym terenie |
35 km/h |
Maksymalna prędkość po drodze |
85 km/h |
Silnik / moc silnika |
6-cylindrowy, pojemność 3626 cm3, 68 KM |
Skrzynia biegów |
5 (+ 1 wsteczny) biegów |
Zasięg po drodze / w terenie |
do 320 km |
Nacisk jednostkowy |
- |
Pojemność baku |
82 litry benzyny |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
około 35 l/100km |
Galeria








|