Czołg PzKpfw Pz-38(t)
PzKpfw Pz-38(t) Ausf. A podobnie jak Pz-35(t)
był czeskim czołgiem LT vz. 38 przejętym
przez Niemców po aneksji Czechosłowacji.
Wprowadzony do uzbrojenia LT vz. 35 był
konstrukcją nowatorską, ale posiadał swoje
wady. Dlatego postanowiono opracować nowy
model czołgu. Projekt zaakceptowano w lipcu
1938 roku, ale z powodu ograniczeń zbrojeniowych
wyprodukowano tylko 3 egzemplarze. Niemcy
po zajęciu Czech w 1939 roku rozpoczeli
ich seryjną produkcję. Do września 1939 roku wyprodukowano
98 pojazdów ze 150 zamówionych. Czołg był
uzbrojony w armatę Škoda A-7 37mm oraz 2
karabiny maszynowe Zbrojowka Brno ZB 53
vz. 37. Pojazd był napędzany silnikiem Praga
EPA o mocy 125 KM osiągając szybkość 42
km na godz. W okresie późniejszym Niemcy
wprowadzali liczne zmiany w czołgu i produkowali
go w różnych wersjach do 1942 roku. W czołgu
zastosowano nowatorskie podwozie, na bazie
którego w późniejszym oresie wojny budowano
wiele pojazdów. W walkach w Polsce (m.in.
pod Częstochową i nad Bzurą) brało udział
59 czołgów tego typu, straty wyniosły 7
maszyn. Dane techniczne
Załoga |
4 |
Opancerzenie |
10 - 25mm |
Uzbrojenie |
armata KwK 38(t) L/47,8
2 karabiny MG37 kal. 7.92mm
|
Zapas amunicji |
armata - 90 naboi, MG37 - 2550 naboi |
Masa własna |
970 |
Długość całkowita |
4.55m |
Szerokość |
2.13m |
Wysokość |
2.31m |
Prześwit |
0.40m |
Maksymalna prędkość po drodze |
42km/h |
Silnik / moc silnika |
silnik gaźnikowy, 6-cylindrowyPraga EPA I /125KM |
Zasięg po drodze / w terenie |
200/150 |
Głębokość brodu |
0,90m |
Pokonywanie wzniesień |
|
Pokonywanie rowów (szerokość) |
2,10m |
Nacisk jednostkowy |
|
Pojemność baku |
260l |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
|
|