Czołg PzKpfw Pz-II (Ausf. A, B, C, D i E)
W 1934 roku postanowiono o powstaniu nowego
czołgu lekkiego wsparcia piechoty. Projazd
został oznaczony jako ciągnik rolniczy LaS100.
W 1935 roku do produkcji wybrano podwozie
zakładów MAN, a kadłub Daimler-Benz. Produkcja
miała odbywać się w 4 różnych fabrykach
(m.in. FAMO we Wrocławiu). Nowy czołg PzKpfw
II Ausf. A miał opancerzenie od 5 do 14,5mm
i był napędzany silnikiem Maybach HL 57TR
(prędkość maksymalna 40 km na godz.). Jego
uzbrojenie stanowiło działko KwK 30 20mm
i sprzężony karabin maszynowy MG-34 7,92mm.
W latach 1936-37 wyprodukowano 25 sztuk
wersji B, która otrzymała nowy silnik, większy
kadłub i szersze koła. Wadliwe podwozie
skłoniło Niemców w 1937 roku do wprowadzenia
wersji Ausf. C z zupełnie nowym zawieszeniem.
Model ten został też grubiej opancerzony
(do 20mm). Do listopada 1939 roku wyprodukowano
1113 Pz-II Ausf. C. Na jesieni 39 roku wprowadzono
wersję F, która otrzymała jeszcze mocniejszy
pancerz. W 1938 roku wykorzystano silnik
i wieżę Pz-II do budowy szybkiego czołgu
rozoznawczego, który otrzymał nowe zawieszenie
(oparte na 4 kołach nośnych) i nazwę PzKpfw II Ausf. D i E. Wyprodukowano 143 takie
pojazdy i brały one udział w walkach tylko
w Polsce. Następnie zostały przerobione
na miotacze płomieni PzKpfw II Flamm. Do
końca 1944 roku wyprodukowano jeszcze krótkie
serie G, F i J oraz 140 sztuk wersji Ausf.
L "Luchs". Pz-II był najliczniejszym
czołgiem na stanie armii niemieckich podczas
kampanii wrześniowej. Miał cienkie opancerzenie
i 80 z 1223 czołgów zostało zniszczonych.
Sukcesy odnosił jedynie dzięki przewadze
liczebnej na polu walki i taktyce szybkich
manewrów. W późniejszych walkach nie był
groźny dla czołgów alianckich z powodu słabego
uzbrojenia. Dane techniczne
Załoga |
|
Opancerzenie |
|
Uzbrojenie |
karabin maszynowy MG34
armata KwK 38 kal.20mm |
Zapas amunicji |
MG34 - 2250 naboi
armata Kwk 38 kal.20mm - 180 naboi |
Masa własna |
9500kg |
Długość całkowita |
4.81m |
Szerokość |
2.28m |
Wysokość |
2.02m |
Prześwit |
0.34m |
Maksymalna prędkość po drodze |
40km/h |
Silnik / moc silnika |
Maybach HL 62 TRM / 140 KM |
Zasięg po drodze / w terenie |
190/125 km |
Głębokość brodu |
0.92m |
Pokonywanie wzniesień |
|
Pokonywanie rowów (szerokość) |
1.8m |
Nacisk jednostkowy |
|
Pojemność baku |
170l |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
|
|