Czołg PzKpfw Pz-III (Aufs. A, B, C, D i E)

W 1933 roku rozpoczęto prace nad pierwszym
niemieckim czołgiem średnim. Wybrano projekt
Dimler-Benza i w 1937 roku wyprodukowano
pierwszych pięć sztuk. Do września 1939
roku wyprodukowano 98 sztuk w różnych wersjach
podwozia (Aufs A, B, C, D i E), tak że podczas
kampanii wrześniowej Pz-III nie odegrał
znaczącej roli. Czołg był uzbrojony w działo
przeciwpancerne 3,7cm KwK L/46,5 oraz dwa
karabiny maszynowe w wierzyczce i jeden
w kadłubie. Opancerzenie nie było grube
i wahało się od 14,5mm do 5mm. Załoga składała
się z 5 osób. W wersji E zastosowano silnik
Maybach HL120TR o mocy 300KM oraz zwiększono
opancerzenie do 30mm z przodu oraz do 21mm
po bokach. W latach 40-41 Pz-III Aufs. E
przezbrojono w armaty 50mm. Wersje G, H
i część J były także uzbrojone w armatę
50mm z krótką lufą, a pozostałe J do M posiadały
już długą lufę. Wersja ostatnia N była już
uzbrojona w armatę 75mm z krótką lufą. Do
1943 roku wyprodukowano łącznie 5670 czolgów
wszystkich wersji. Na podwoziu Pz-III wyprodukowano
także 10330 dzial samobieznych. Pz-III był
najlepszym niemieckim czołgiem w pierwszej fazie II wojny swiatowej, ale w roku 1943
już nie spełniał swojej roli i był zastępowany
przez Pz-IV. Dane techniczne
Załoga |
5 |
Opancerzenie |
16 - 37mm |
Uzbrojenie |
armata Kwk 38 L/42 kal.50mm
2 karabiny MG34 kal. 7.92mm |
Zapas amunicji |
armata KwK 38 L/42 kal.50mm - 99 naboi
MG34 - 3750 naboi |
Masa własna |
21 600kg |
Długość całkowita |
4.52m |
Szerokość |
7.95m |
Wysokość |
2.50m |
Prześwit |
0.38m |
Maksymalna prędkość po drodze |
40km/h |
Silnik / moc silnika |
silnik gaźnikowy, 12-cylindrowy Maybach HL 120TRM / 300KM |
Zasięg po drodze / w terenie |
165/95 |
Głębokość brodu |
0.80m |
Pokonywanie wzniesień |
|
Pokonywanie rowów (szerokość) |
2.60m |
Nacisk jednostkowy |
|
Pojemność baku |
320l |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
|
|