Samochód pancerny
Polizei-Panzerkampfwagen ADGZ
Polizei-Panzerkampfwagen ADGZ lub M35 Mittlere
Panzerwagen został zaprojektowany w 1934
roku w Austrii w zakładach Austro-Daimler
Puchwerke AG, a po ich przejęciu przez Steyer'a
był produkowany w latach 1935-37.
W 1938
roku w monencie zajęcia Austrii przez Niemców
austriacy dysponowali 12 wozami ADGZ w armii
oraz 14 w siłach policyjnych. Wszystkie
zostały przejete przez Niemców i wcielone
do SS oraz oddziałów policji jako PzKpfw
Steyer ADGZ.
W roku 1941 zrealizowano zamówienie
na dalszych 25 wozów do działań przeciwko
partyzantce na Bałkanch i na froncie wschodnim.
ADGZ posiadał 6-osobową załogę i był uzbrojony
w działko KwK 35 L/45 20mm oraz 3 karabiny
maszynowe MG-34 7,92mm. Osiągał szybkość
do 70 km na godz. Pancerz miał grubość 11mm.
Ciekawostką ADGZ jest brak tyłu - samochód
mógł jaździć w jedną lub drugą stronę.
We
wrześniu 1939 roku ADGZ brał udział m.in.
w zbrodniczym ataku SS na Pocztę
Polską w Gdańsku.
Polizei-Panzerkampfwagen ADGZ w Gdańsku
podczas ataku na Pocztę Polską. Dane techniczne
Załoga |
6 |
Opancerzenie |
11mm |
Uzbrojenie |
1x20mm, 3x7,92mm |
Zapas amunicji |
|
Masa własna |
12000kg |
Długość całkowita |
6,26m |
Szerokość |
2,16m |
Wysokość |
2,56m |
Prześwit |
|
Maksymalna prędkość po drodze |
70km/h |
Silnik / moc silnika |
1200cm, Austro-Daimler M612 / 110KM |
Zasięg po drodze / w terenie |
450km |
Głębokość brodu |
|
Pokonywanie wzniesień |
|
Pokonywanie rowów (szerokość) |
|
Nacisk jednostkowy |
|
Pojemność baku |
|
Zużycie paliwa (droga - teren) |
|
|