Samochód pancerny Schwere Panzerspahwagen Sdkfz 231 6-Rad
Na przełomie lat 20-tych i 30-tych armia
niemiecka miała zapotrzebowanie na szybki
samochód rozpoznawczy.
Sdkfz 231 został
zaprojektowany w 1929 roku na bazie podwozia
ciężarówki Daimler-Benz, które wygrało konkurs
podwoziami zakładów Magirus i Bussig Nag.
Nadwozie było projektu Deutschen-Werke AG.
Było zbudowane z blach pancernych o grubości
od 8mm do 14,5mm. Samochód uzbrojono w karabin
maszynowy MG-13 zamontowany w obrotowej
wieży, później został zastąpiony przez MG-34.
Wersja ostateczna otrzymała jeszcze działko
2 cm KwK 30. Sdkfz 231 był produkowany od
1932 do 1936 roku. Napędzany był silnikiem
Daimler-Benz M09, co pozwalało mu osiągnąć
prędkość do 65 km na godz. Załogę stanowiło
4 ludzi. W samochodzie znajdowały się dwa
stanowiska do kierowania - na przodzie pojazdu
oraz z tyłu.
Bojowo użyty w Polsce i we
Francji. Z powodu słabego opancerzenia wiele
Sdkfz 231 zostało zniszczonych. Szybko zastąpiony
przez odmianę 8-kołową.
Dwa Sdkfz 231 służyły
także jako wyposażenie pociągu
pancernego Nr 3.
Dane techniczne
Załoga |
4 |
Opancerzenie |
8-14,5mm |
Uzbrojenie |
1x20mm Kwk 30 L/55, 1x7,92mm MG13 |
Zapas amunicji |
200 naboi 20mm, 1500 naboi 7,92mm |
Masa własna |
5,7t |
Długość całkowita |
5,57m |
Szerokość |
1,82m |
Wysokość |
2,25m |
Prześwit |
0,27m |
Maksymalna prędkość po drodze |
65km/h |
Silnik / moc silnika |
gaźnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy, Bussin-NAG G, pojemność 3922 cm3, moc 60KM lub 6-cylindrowy, Daimler-Benz M09, pojemność 3663 cm3, moc 65KM
|
Zasięg po drodze / w terenie |
300km |
Głębokość brodu |
0,6m |
Pokonywanie wzniesień |
20 stopni |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
|
Nacisk jednostkowy |
|
Pojemność baku |
90l |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
33l/100km - 55l/100km |
|