Transporter opancerzony SdKfz 251 Ausf A
SdKfz 251 był najbardziej znanym niemieckim
transporterem opancerzonym podczas II wojny
światowej. Powszechnie nazywany był "Hanomag". Został skonstruowany w 1936 roku
na podwoziu ciągnika artyleryjskiego SdKfz
11. Koncepcja pojazdu wywodziła się jeszcze z okresu I wojny światowej, kiedy wyprodukowano kilkadziesiąt sztuk półgąsienicowych transporterów "Bremenwagen" i "Marinewagen". Produkcja seryjna SdKfz 251 rozpoczęła się w 1939
roku. W ciągu tego roku wyprodukowano 232 sztuki transporterów. Powstało wiele wersji produkcyjnych
od A do D w łącznej ilości ponad 15'252 sztuk. Istniały też 23 wersje uzbrojenia i wyposażenia.
Produkcją zajmowały się zakłady Hanomag,
MNH, Fr. Schichau w Elblągu, Wumag, Wasserhütte,
Borgward, Evans+Pistor, Deutsche Werke oraz
Büssing NAG. Transporter posiadał platformę
desantową, na którą mógł zabrać 10 żołnierzy.
Załogę stanowiły 2 osoby. Transporter osiągał
szybkość do 55 km na godz., miał pancerz
o grubości do 14,5 mm, był uzbrojony w
2 karabiny maszynowe MG-34 oraz mógł posiadać
indywidualną broń piechoty, np. moździerz
8 cm sGrWf 34. Transportery były używane zarówno do przewożenia ludzi jak i sprzętu, służyły jako ambulanse oraz pojazdy dowodzenia i łączności.
We wrześniu 1939 roku w SdKfz
251 wyposażona była tylko jedna kompania.
Pojazd okazał się bardzo dobra bronią Blitzkreigu
pozwalając piechocie na szybkie przemieszczanie
się przez co zapewniał wsparcie atakującym
czołgom. W późniejszych latach na skutek
braku odpowiedniej ilości czołgów przezbrajano
transportery w broń przeciwpancerną, co
jednak nie przyniosło efektów ze wzgledu
na słabe opancerzenie pojazdu.
Podczas powstania warszawskiego jeden z Hanomagów zdobyli powstańcy i używali m.in. podczas ataku na uniwersytet. Transportery najdłużej służyły po wojnie w Czechosłowacji pod oznaczeniem Sd Kfz 251 - OT 810. Dane techniczne
Załoga |
2 osoby |
Opancerzenie |
6-14,5mm |
Uzbrojenie |
2 x 7,92mm MG-34 |
Zapas amunicji |
|
Masa własna |
7,81t |
Długość całkowita |
5,8m |
Szerokość |
2,1m |
Wysokość |
1,75m |
Prześwit |
|
Maksymalna prędkość po drodze |
53 km/h |
Silnik / moc silnika |
Maybach HL42TUKRM / 100KM
|
Zasięg po drodze / w terenie |
300 km |
Głębokość brodu |
|
Pokonywanie wzniesień |
|
Pokonywanie rowów (szerokość) |
|
Nacisk jednostkowy |
|
Pojemność baku |
|
Zużycie paliwa (droga - teren) |
|
|