Fieseler Fi-156 Storch ("Bocian")
Opis
Projekt samolotu, stworzony w 1935 roku z zakładach Gerhard Fieseler Werke GmbH, wygrał konkurs na lekki samolot wielozadaniowy (m.in. dyspozycyjno-łącznikowy), odznaczający się charakterystykami STOL (krótkiego startu i lądowania). Fi-156 do startu potrzebował dogodnego terenu o długości 60m, do lądowania 20m!
Pierwszy lot odbył w maju 1936 roku. Pierwsze egzemplarze trafiły do służby z początkiem 1937 roku. Wyprodukowano ponad 2550 sztuk. Bardziej zaawansowane wersje posiadały dodatkowy
zbiornik paliwa oraz aparaty fotograficzne.
Użycie bojowe
Bojowy debiut miał miejsce w Hiszpanii. W Kampanii Wrześniowej użyty głównie w celach rozpoznawczych i łącznikowych. Samolot tez używany był m.in. w Finlandii, Szwajcarii, Chorwacji, Słowacji, a po wojnie we Francji (produkowany przez Morane-Saulnier pod nazwą Criquet, ale z silnikiem Salmson) i Czechosłowacji (jako K-65 Cap).
Samolot używany do końca wojny, wsławił się w akcji uwolnienia Benito Mussoliniego 12 września 1943 roku.
Dane techniczne
Załoga |
wyposażony w 2 fotele, ale mógł transportować nawet 6 osób |
Konstrukcja |
mieszana (wykonany z rur stalowych i drewna, kryty płótnem i sklejką) |
Podwozie |
stałe |
Silnik |
Argus As 10C o mocy 240 KM, 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem |
Śmigło |
- |
Uzbrojenie |
karabin maszynowy MG 15 kalibru 7,92mm, umieszczony z tyłu kabiny |
Długość |
10m |
Rozpiętość |
14,25m |
Powierzchnia nośna |
26m2 |
Wysokość |
3,05m |
Masa własna |
930kg |
Masa całkowita |
1320kg |
Udźwig |
- |
Prędkość maksymalna |
175km/h |
Wznoszenie |
- |
Pułap normalny |
5200m |
Zasięg |
966km |
Galeria
Przygotował: Piotr Dziubiński
|