Armata przeciwlotnicza
75mm wz. 1897/14/17
Armata przeciwlotnicza 75mm wz. 1897 była modyfikacją
francuskiej armaty polowej firmy Schneider tego samego wzoru. W
celu umożliwienia strzelania przeciwlotniczego działo zamontowano
na specjalnej platformie. Armata miała donośność pionową 5500m.
Wojsko Polskie posiadało 84 (lub 82) takie działa, ale w 1939 roku
były one już przestarzałe.
Działa wz. 1914 skonstruowano już jako typowe działa
przeciwlotnicze. Donośność pionowa tych dział dochodziła do 6500m.
Polska w 1919 roku kupiła dwa takie działa i następnych 10 w drugiej
połowie lat 20-tych. Armata była umieszczona na podwoziu samochodu
De Dion Bouton 35 CV. W latach 30-tych poddano je modyfikacji i
zastąpiono samochody na polskie Ursusy, a następnie na Polskie Fiaty
621L. W 1939 roku posiadano 12 takich dział i chociaż były przestarzałe,
to z powodu dużego niedoboru broni przeciwlotniczej pozostawiono
je na stanie uzbrojenia.
Działa przeciwlotnicze wz. 1917 były działami półstałymi
i również wywodziły się konstrukcyjnie z armaty polowej 75mm wz.
1897. Armaty te różniły się od wz. 14 jedynie tym, że były ustawiane
na jednoosiowych podwoziach. Wojsko Polskie posiadało 2 takie armaty.
Łącznie w 1939 roku w armaty przeciwlotnicze wz. 1897/14/17
było uzbrojonych ponad 40 baterii przeciwlotniczych. Dane
techniczne
Obsługa |
- |
- |
Kaliber |
75mm |
75mm |
Rok produkcji |
1897 |
1914 |
Kraj produkcji |
Francja |
Francja |
Masa w pozycji bojowej |
- |
3500kg |
Długość w pozycji bojowej |
- |
- |
Szerokość w pozycji bojowej |
- |
- |
Wysokość w pozycji bojowej |
- |
- |
Długość lufy |
- |
- |
Kąty podniesień |
-5° +70° |
-5° +85° |
Donośność maks. / min. |
pionowa 5500m |
pionowa 6500m |
Szybkostrzelność |
- |
5-6 strz./min. |
Szybkość początkowa pocisku maks. / min. |
570m/s |
570m/s |
Masa pocisku / ładunku |
7,7kg |
6-7,3kg |
Czas montażu / demontażu |
- |
- |
Trakcja |
Polski Fiat 621L |
Polski Fiat 621L |
Maksymalna szybkość holowania |
- |
- |
Galeria
|