Moździerz
120mm wz. 1940
W 1936 roku podjęto decyzję o konieczności rozwoju
uzbrojenia w ciężkie moździerze dalekonośne. Rozpoczęto prace nad
własną konstrukcją i w 1938 roku zbudowano prototyp. Po próbach
balistycznych okazało się, że potrzebne są pewne zmiany i zostały
one wprowadzone do lutego 1939 roku.
Do kwietnia 1939 roku testowano moździerz w różnych
warunkach, oddano 460 starzałów i stwierdzono dobrą celność, dużą
siłę ognia i krótki czas zajmowania pozycji ogniowej. Po drogach
moździerz mógł być holowany przez parę koni, w terenie była wymagana
jeszcze druga para. Również próby dostosowania moździerza do trakcji
motorowej przy pomocy ciągnika C4P wypadły bardzo dobrze - po przejechaniu
625km w trudnych warunkach terenowych tylko jeden element zawieszenia
wykazał nadmierne zużycie i został szybko wzmocniony.
Moździerz był bardzo łatwy w obsłudze oraz można było
do niego stosować amunicję armaty 120mm wz. 1878/09/31, która w
bardzo dużych ilościach zalegała w magazynach. Jako wady uznano
małą szybkostrzelność (3 strzały na minutę), dużą minimalną donośność
(1200m), dużą wysokość i duże ilości dymu po wystrzale utrudniające
ukrycie działa w przypadku stosowania go jako działa wsparcia piechoty
w pierwszej lini. Produkcja miała ruszyć w 1940 roku. Dane techniczne
Obsługa |
8 osób |
Kaliber |
120mm |
Rok produkcji |
n.d. |
Kraj produkcji |
Polska |
Masa w pozycji bojowej |
840kg |
Długość w pozycji bojowej |
3000mm |
Szerokość w pozycji bojowej |
1360mm |
Wysokość w marszu |
1415mm |
Długość lufy |
- |
Kąty podniesień |
43° do 66° |
Donośność maks. / min. |
5800m / 1200m |
Szybkostrzelność |
3 strz./min. |
Szybkość początkowa pocisku maks. / min. |
295m/s |
Masa pocisku / ładunku |
15,15kg |
Czas montażu / demontażu |
- |
Trakcja |
konna (2-4 konie), C4P |
Maksymalna szybkość holowania |
- |
|