Moździerz
310mm

W 1936 roku zapadła decyzja o wyposażeniu Wojska Polskiego
w 12 moździerzy mogących zniszczyć nowe niemieckie fortyfikacje
obronne. Wybrano projekt moździerza 310mm konstrukcji inż. Edmund
Rögla - Austriaka.
W 1937 roku bardziej skomplikowane elementy (np. lufę
i jarzmo lufy) wykonał szwedzki Bofors, a inne elementy miały być
wykonane przez wytwórnie polskie. Tuż po zajęciu Austrii przez Niemców
inż. E. Rögla zmarł w Wiedniu w niewyjaśnionych okolicznościach.
Spowolniło to znacznie tempo prac.
Próbne strzelanie wyznaczono na luty 1938 roku na
poligonie zakładów Bofors. Wykazało ono, że moździerz ma rozrzut
43m w głąb oraz 14m wszerz przy odległości 14km. Na wiosnę 1939
roku moździerz przewieziono do Warszawy, a następnie do Modlina
w celu porównania jego siły ognia z moździerzem 220mm - okazało
się, że przebijał on strop o grubości 1,7m, gdy słabszy z nich tylko
0,7m.
W sierpniu 1939 roku przeprowadzono próby marszowe
i okazało się, że ciągnik C7P jest za słaby. Do przewozu jednego
moździerza z obsługą, amunicją itp. potrzebnych było 10 ciągników.
Na 1 września wyznaczono ocenę komisyjną moździerza. Dane
techniczne
Obsługa |
19 osób |
Kaliber |
310mm |
Rok produkcji |
1939 |
Kraj produkcji |
Polska/Szwecja |
Masa w pozycji bojowej |
30,10t |
Długość w pozycji bojowej |
- |
Szerokość w pozycji bojowej |
- |
Wysokość w marszu |
- |
Długość lufy |
4740mm |
Kąty podniesień |
- |
Donośność maks. / min. |
14000m |
Szybkostrzelność |
- |
Szybkość początkowa pocisku maks. / min. |
450m/s |
Masa pocisku / ładunku |
417kg / 32kg |
Czas montażu / demontażu |
2,5 godz. |
Trakcja |
10 jednostek holowanych
przez C7P |
Maksymalna szybkość holowania |
- |
Galeria

|