ORP "Gryf" - stawiacz min
Największy polski okręt wojenny we wrześniu
1939 roku. Z uwagi na swoje silne uzbrojenie (m.in. 6 dział 120 mm) i dużą wyporność mógł być uważany nawet za lekki krążownik (miał jednak zbyt małą prędkość). Konstrukcja była uważana za nieudaną, bo projektując okręt starano się osiągnąć zbyt wiele celów (m.in. miał to być okręt flagowy, miał mieć możliwość działać z dala od bazy itd.).
1. września po kilku atakach lotniczych i ostrzale artyleryjskim niemieckich niszczycieli został osadzony
na dnie portu wojennego Hel. 3. września
został zbombardowany przez niemieckie
lotnictwo i strawiony przez ogień. Kilka
dział wymontowano i użyto do obrony Helu.
Po wojnie wrak używano jako cel artyleryjski i w końcu pocięto na złom.
Dane techniczne
Budowa |
Stocznia Augustin Normand w Le Havre |
Wodowanie |
29.11.1936 |
Wcielenie do służby |
27.02.1938 |
Długość całkowita
|
103,2m |
Szerokość |
13,1m |
Średnie zanurzenie |
3,6m |
Wyporność normalna |
2227 t |
Silniki |
dwa silniki wysokoprężne 8SD48 Sulzer 60'000KM |
Prędkość maksymalna |
20 węzłów |
Zasięg |
9500 mil morskich przy 14 węzłach |
Zapas paliwa |
310 t |
Uzbrojenie |
6 dział 120mm Bofors wz. 34/36 (zasięg poziomy przy kącie 30° 13900m),
4 działa 40mm Bofors L-60 wz.36 (zasięg pionowy 4300m),
4 lub 8 n.k.m 13,2mm Model Hotchkiss wz.30 (zasięg pionowy 3000m),
600 min morskich kontaktowo-kotwicznych wz. 08/39 (waga 600kg) |
Załoga |
162-205 osób (okręt mógł zabrać około 60 podchorążych) |
Galeria
Wrak ORP "Gryf" w porcie helskim.
Zatopiony ORP "Gryf" w porcie helskim.
|