ORP "Mazur" - torpedowiec
ORP "Mazur" został wodowany
w 1914 r. w Szczecinie na holenderskie zamówienie. Został jednak wcielony do floty cesarskiej pod oznaczeniem V 105. Po I wojnie został przyznany
Polsce. Okręt był w bardzo złym stanie technicznym i wymagał gruntownych remontów. Został przebudowany na szkolny
okręt artyleryjski.
1 września 1939 r.
został zatopiony przez niemieckie lotnictwo w
porcie wojennym na Oksywiu. Pocięty przez
Niemców na złom.
Dane techniczne
Budowa |
Stettiner Maschinenbau A. G. "Vulcan" |
Wodowanie |
26 sierpnia 1914 |
Wcielenie do służby |
23 marzec 1915 |
Długość całkowita
|
62,6m |
Szerokość |
6,2m |
Średnie zanurzenie |
2,5m |
Wyporność |
normalna: 340t, pełna 421t |
Silniki |
dwa kotły Yarrow, dwie turbiny AEG Vulcan o łącznej mocy 5500KM |
Prędkość maksymalna |
20 węzłów |
Zasięg |
1400Mm / 17 węzłów |
Zapas paliwa |
- |
Uzbrojenie |
3x75mm
Schneider wz.97
1x40mm Vickers
2x13,2mm Hotchkiss wz. 30
2x7,92mm wz. 08 |
Załoga |
80 |
Galeria
ORP "Mazur" przed przebudową.
ORP "Mazur" jeszcze jako niemiecki V 105.
Wrak zbombardowanego ORP "Mazur" w porcie na Oksywiu.
|