ORP "Mewa" - minowiec
W 1932 roku zostały zamówione cztery minowce dla PMW (ORP "Mewa", ORP "Jaskółka", ORP "Czajka" i ORP "Rybitwa"). Wybrano propozycję PZInż. Okręty miały być wybudowane w stoczni PZInż. w Modlinie (2 sztuki), w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni (jedna sztuka) oraz w Stoczni Gdyńskiej (jedna sztuka). W 1937 roku zamówiono kolejne dwa okręty, które miały ulepszoną konstrukcję i silniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze (ORP "Żuraw" oraz ORP "Czapla").
Monowce były niedużymi ale nowoczesnymi jednostkami dostosowanymi do warunków Zatoki Gdańskiej oraz płytkich, przybrzeżnych wód Bałtyku. Mogły pełnić różne funkcje, co przy ograniczonej ilościowo flocie miało duże znaczenie. Okręty mogły trałować, zaminowywać, patrolować wody przybrzeżne oraz zwalczać okręty podwodne.
ORP "Mewa", "Jaskółka"
i "Czapla" zostały zatopione
we wrześniu przez niemieckie lotnictwo
w portach wojennych na Helu i w Jastarni.
Okręt odniósł uszkodzenia już 1-go września podczas ataku lotniczego. Rannych zostało kilku członków załogi, a dwóch zginęło. "Rybitwa", "Czajka"
i "Żuraw" przeszły na Hel, gdzie
pozostały do kapitulacji. Później - wraz
z wyremontowaną "Mewą" - zostały
wcielone do Kriegsmarine.
W 1946 roku
zostały odnalezione przez Polską Misję
Morską i zostały wcielone do PMW jako
dozorowce. W 1970 roku "Mewa" została wycofana ze służby, a w 1981 roku zezłomowana.
Dane techniczne
Budowa |
Stocznia Gdyńska S.A. w Gdyni |
Wodowanie |
10.01.1935 |
Wcielenie do służby |
25.10.1935 |
Długość całkowita
|
45m |
Szerokość |
5,5m |
Średnie zanurzenie |
1,55m |
Wyporność |
standardowa: 185t, pełna: 203t |
Silniki |
2 silniki wysokoprężne 8 cylindrowe "Nohab" Fabryka Silników
i Armatur w Ursusie, 1050 KM |
Prędkość maksymalna |
18 węzłów |
Zasięg |
- |
Zapas paliwa |
- |
Uzbrojenie |
1x75mm wz.28,
2x7,9mm Maxim wz. 08,
40 później 20 min wz. 08 lub 20 bomb głębinowych,
2 zestawy trałów Renarca |
Załoga |
30 |
Galeria
ORP "Mewa" jako dozorowiec w 1956 roku.
|