ORP "Rybitwa" - minowiec
W 1932 roku zostały zamówione cztery minowce dla PMW (ORP "Mewa", ORP "Jaskółka", ORP "Czajka" i właśnie ORP "Rybitwa"). Wybrano propozycję PZInż. Okręty miały być wybudowane w stoczni PZInż. w Modlinie (2 sztuki), w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni (jedna sztuka) oraz w Stoczni Gdyńskiej (jedna sztuka). W 1937 roku zamówiono kolejne dwa okręty, które miały ulepszoną konstrukcję i silniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze (ORP "Żuraw" oraz ORP "Czapla").
Monowce były niedużymi ale nowoczesnymi jednostkami dostosowanymi do warunków Zatoki Gdańskiej oraz płytkich, przybrzeżnych wód Bałtyku. Mogły pełnić różne funkcje, co przy ograniczonej ilościowo flocie miało duże znaczenie. Okręty mogły trałować, zaminowywać, patrolować wody przybrzeżne oraz zwalczać okręty podwodne.
ORP "Mewa", "Jaskółka"
i "Czapla" zostały zatopione
we wrześniu przez niemieckie lotnictwo
w portach wojennych na Helu i w Jastarni. Po kapitulacji Helu "Rybitwa" została wcielona do Kriegsmarine jako "Rixhöft". Po wojnie powróciła do Polski, gdzie służyła jako trałowiec, a następnie dozorowiec. W 1966 roku przekształconwa w barkę, a w 1972 roku zezłomowana.
Dane techniczne
Budowa |
PZInż,, Państwowa Stocznia Modlińska w Modlinie |
Wodowanie |
26.04.1935 |
Wcielenie do służby |
21.12.1935 |
Długość całkowita
|
45m |
Szerokość |
5,5m |
Średnie zanurzenie |
1,55m |
Wyporność |
standardowa: 185t, pełna: 203t |
Silniki |
2 silniki wysokoprężne 8 cylindrowe "Nohab"
Fabryka Silników
i Armatur w Ursusie, 1050 KM |
Prędkość maksymalna |
18 węzłów |
Zasięg |
- |
Zapas paliwa |
- |
Uzbrojenie |
1x75mm wz.28,
2x7,9mm Maxim wz. 08,
40 później 20 min wz. 08 lub 20 bomb głębinowych,
2 zestawy trałów Renarca |
Załoga |
30 |
Galeria
ORP "Czajka" i "Rybitwa" w 1936 roku.
ORP "Rybitwa" jako trałowiec - po wojnie.
|