ORP "Wilk" - podwodny stawiacz min, typ "Wilk"
Na początku lat dwudziestych powstał projekt rozbudowy Polskiej Marynarki Wojennej. Obejmował on m.in. budowę dziewięciu okrętów podwodnych - w tym trzech minowców. Ostatecznie zostały zamówione tylko te trzy podwodne okręty minowe. Jednym z nich był ORP "Wilk". Pozostałe dwa bliźniacze okręty to ORP "Żbik" i ORP "Ryś". Okręty zostały zamówione we francuskich stoczniach. Pierwszym wyprodukowanym był ORP "Wilk".
We wrześniu 1939 roku ORP "Wilk" pełnił służbę patrolową oraz zaminowywał szlaki żeglowe. Był kilkakrotnie atalowany i odniósł liczne uszkodzenia. Przedarł
się przez Cieśniny Duńskie do Wielkiej
Brytanii i zawinął do Scapa Flow 22 września. W 1942 roku został wycofany
do rezerwy, a w 1951 zwrócony Polsce i pocięty
na złom.
Dane techniczne
Budowa |
Chantiners Augustin Normand - Le Havre |
Wodowanie |
12.04.1929 |
Wcielenie do służby |
31.10.1930 |
Długość całkowita
|
78,5m |
Szerokość |
5,9m |
Średnie zanurzenie |
4,2m |
Głębokość zanurzenia |
maksymalna: 100m, peryskopowa 7-9m |
Wyporność |
nawodna: 980 t, podwodna: 1248 t |
Silniki |
2 silniki wysokoprężne Normand Vickers o mocy 1800 KM,
2 silniki elektryczne Belfort 110 V o mocy 1200 KM |
Prędkość maksymalna |
nawodna: 14,5 węzła, podwodna: 9,5 węzła |
Zasięg |
nawodny: 7000 Mm, podwodny: 100 Mm / 5 węzłów |
Zapas paliwa |
96 t, dodatkowy zapas paliwa 43 t,
dwie baterie akumulatorów po 100 ogniw |
Czas nieprzerwanego pobytu pod wodą |
20 godzin / 5 węzłów |
Autonomiczność |
35 dni |
Uzbrojenie |
1x100mm Schneider wz. 1917 na lawecie L/40,
1x 40mm Vickers na lawecie L/40 (zdjęte w 1935 r.),
2x13,2mm nkm Hotchkiss na lawecie L/76 (od 1935 r.),
6 wyrzutni torpedowych (16 torped wz. 1924),
38 min morskich |
Załoga |
54 |
Galeria
ORP "Wilk" - okręt podwodny
|