ORP "Żbik" - podwodny stawiacz min, typ "Wilk"

Na początku lat dwudziestych powstał projekt rozbudowy Polskiej Marynarki Wojennej. Obejmował on m.in. budowę dziewięciu okrętów podwodnych - w tym trzech minowców. Ostatecznie zostały zamówione tylko te trzy okręty minowe. Jednym z nich był ORP "Żbik". Pozostałe dwa bliźniacze okręty to ORP "Wilk" i ORP "Ryś". Okręty zostały zamówione we francuskich stoczniach. Pierwszym wyprodukowanym był ORP "Wilk", a "Żbik" ostatnim.
We wrześniu 1939 roku ORP "Żbik" pełnił służbę patrolową oraz zaminowywał szlaki żeglowe. Na skutek uszkodzeń m.in. akumulatorów i utraty szczelności zrezygnowano z przejścia do Wielkiej Brytanii i okręt został skierowany do szwedzkiego Stavans, gdzie został internowany 25 września.
Dane techniczne
Budowa |
Chantiners Augustin Normand - Caen |
Wodowanie |
14.06.1930 |
Wcielenie do służby |
20.02.1932 |
Długość całkowita
|
78,5m |
Szerokość |
5,9m |
Średnie zanurzenie |
4,2m |
Głębokość zanurzenia |
maksymalna: 100m, peryskopowa 7-9m |
Wyporność |
nawodna: 980t, podwodna: 1248t |
Silniki |
2 silniki wysokoprężne Normand Vickers o mocy 1800 KM,
2 silniki elektryczne Belfort 110 V o mocy 1200 KM |
Prędkość maksymalna |
nawodna: 14,5 węzła, podwodna: 9,5 węzła |
Zasięg |
nawodny: 7000 Mm, podwodny: 100 Mm / 5 węzłów |
Zapas paliwa |
96t, dodatkowy zapas paliwa 43t,
dwie baterie akumulatorów po 100 ogniw |
Czas nieprzerwanego pobytu pod wodą |
20 godzin / 5 węzłów |
Autonomiczność |
35 dni |
Uzbrojenie |
1x100mm Schneider wz. 1917 na lawecie L/40,
1x 40mm Vickers na lawecie L/40 (zdjęte w 1935 r.),
2x13,2mm nkm Hotchkiss na lawecie L/76 (od 1935 r.),
6 wyrzutni torpedowych (16 torped wz. 1924),
38 min morskich |
Załoga |
54 |
Galeria

Okręt podwodny ORP "Żbik" w porcie.
|