Zamiast tankietek. Czołg 4TP (PZInż.-140)

W styczniu 1937 r. KSUS zdecydował zastąpić tankietki TK i TKS nowymi pojazdami rozpoznawczymi. Polska konstrukcja opierała się na najnowszych brytyjskich rozwiązaniach inż. J. V. Cardena i kpt. V. Loyda.
Już w grudniu 1936 r. inż. Edward Habich ukończył projekt czterotonowego czołgu PZInż.-140. Poza ogólnym wzorowaniem się na podwoziu brytyjskim, wóz był całkowicie samodzielną konstrukcją. Silnik stworzony przez inż. Jana Wernera i Jerzego Dowkontta osiągał moc 95 km i znajdował się z prawej strony kadłuba, obok kierowcy. Takie rozwiązanie sprawiało, że maszyna była niesymetryczna. Oprócz kierowcy załogę stanowił jeszcze dowódca.
W listopadzie 1937 r. prototyp (bez uzbrojenia) wyjechał na swoją pierwszą jazdę. W trakcie rajdu „Jesień 1937” czołg bezawaryjnie przejechał 1860 km dlatego Dowództwo Broni Pancernych uznało 4TP za konstrukcję udaną. Następnym krokiem do stworzenia z prototypu pełnoprawnej maszyny zwiadowczej było dobranie odpowiedniego uzbrojenia. Wstępnie planowano wyposażyć czołg w wieżę Boforsa z działem 37 mm, czyli dokładnie taką, jak w 7TP. Niestety okazało się, że rolę ładowniczego i celowniczego musiałby pełnić dowódca, co oczywiście odbiłoby się negatywnie na zdolności bojowej czołgu. Z kolei gdyby powiększyć wieżę tak, żeby mogła się w niej zmieścić druga osoba, to trzeba by było zmieniać całą konstrukcję maszyny. Dlatego wieża miała pozostać jednoosobowa, wyposażona w działko wz. 38 FK-A 20 mm i karabin maszynowy.

4TP w trakcie testów - jesień 1937

Działko FK-A wz. 38 20 mm
W maju 1938 PZInż-140/ 4TP przeszedł kolejne testy w trakcie których wyszły na jaw pewne wady konstrukcyjne. Przede wszystkim czołg w czasie jazdy za bardzo się kołysał, co utrudniało prowadzenie celnego ognia w ruchu. Wojskowi eksperci uznali, że po drobnych poprawkach czołg będzie się nadawał do masowej produkcji. KSUS planował stopniowo zastępować tankietki TK i TKS nowymi wozami. Zgodnie z planem rozwoju broni pancernej 480 czołgów 4TP miało wejść w skład 18 kompanii rozpoznawczych w dywizjach piechoty, oraz w czterech Oddziałach Motorowych.
W maju 1939 r. 4TP przeszedł ostatnie próbne jazdy. W sumie w czasie wszystkich testów przejechał ok. 4300 km bez poważniejszej awarii. Gdy już wydawało się, że nowy czołg może wejść do seryjnej produkcji, Sztab Główny uznał, że w ciągu kilku lat 4TP będzie już przestarzały. Projekt zamknięto.

Prototyp 4TP w trakcie prób terenowych

4TP - ujęcie z tyłu

4TP - przekrój boczny
Galeria zdjęć papierowego modelu 4TP
Dane techniczne PZInż.-140/ 4TP
Załoga |
2 osoby |
Opancerzenie |
kadłub: przód 8-15 mm, boki 13 mm, tył 10-13 mm, strop 5 mm, dno 4-8 mm
wieża: przód, boki i tył 13 mm, strop 5-6 mm |
Uzbrojenie |
Nkm kalibru 20 mm wz.38 FK-A (działko automatyczne), karabin maszynowy wz.30 kalibru 7,92 mm |
Zapas amunicji |
200 naboi 20 mm, 2500 naboi 7,92 mm |
Masa własna |
4,33 t |
Długość całkowita |
3,84 m |
Szerokość |
2,08 m |
Wysokość |
1,75 m |
Prześwit |
32 cm |
Silnik / moc silnika |
silnik wysokoprężny PZInż-425, 8-cylindrowy, o poj. 3880 cm³, 4-suwowy, chłodzony cieczą, o mocy 95 KM przy 3600 obr/min |
Maksymalna prędkość po
drodze |
55 km/h na drodze |
Zasięg po drodze / w
terenie |
szosa 450 km, teren 240 km |
Głębokość brodu |
do 0,7 m |
Pokonywanie wzniesień |
do 38 stopni |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
do 1,6 m |
Nacisk jednostkowy |
ok. 0,34 kg/cm² |
Pojemność baku |
|
Zużycie paliwa droga
/ teren |
|
Źródła:
-
Janusz Magnuski, Czołgi rozpoznawcze PZInż.-130 i PZInż.-140, w: Nowa Technika Wojskowa, nr 11/93,
-
http://www.weu1918-1939.pl/pancerne/czolgi/4TP/dowodztwo_pancerne_czolgi_4tp.html
-
http://derela.republika.pl/4tpl.htm
Adam Stohnij
|