Ciągnik
artyleryjski C2P
W 1931 roku rozpoczęto prace projektowe nad ciągnikiem
artyleryjskim opartym na podwoziu tankietki
TK-3. Prace przeciągneły się z powodu wprowadzenia ulepszonej
wersji tankietki o symbolu TKS. Ciągnik początkowo nazywano C2T,
a później nazwa została zmieniona na C2P.
W roku 1933 w Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych
stworzono pierwszy prototyp. Kabina została wyposażona w szybę przednią
i została otwarta, mogła pomieścić czterech żołnierzy. W razie potrzeby
można ją było zasłonić tkaniną na stelażu. Podwozie zostało wydłużone,
wprowadzono sprzęgła boczne zwiększające manewrowość, koło napinające
powiększono i dodano do niego resor, gdyż spełniało również rolę
koła nośnego. Zmiany te ograniczyły zużycie paliwa i zwiększyły
szybkość ciągnika.
W 1937 roku - po usunięciu znalezionych wad i usterek
- skierowano C2P do seryjnej produkcji. Głównym przeznaczeniem ciągnika
było holowanie armaty 75mm, ale ostatecznie został przeznaczony
do holowania armaty przeciwlotniczej 40mm Bofors wz. 36 oraz przyczep
amunicyjnych. Do roku 1939 wyprodukowano 196 tych bardzo dobrych
ciągników. W planach była budowa dalszych 117 pojazdów ale przerwała
je wojna. Dane
techniczne C2P
Załoga |
1+3 |
Masa własna |
2750kg |
Ładowność |
? |
Przeznaczenie |
armaty polowe 75mm, armaty przeciwlotnicze Bofors wz. 36
40mm |
Długość całkowita |
2850mm |
Szerokość |
1800mm |
Wysokość |
1580mm |
Prześwit |
300mm |
Silnik / moc silnika |
Fiat 122B (PZInż.367) / 46KM |
Maksymalna prędkość po drodze |
45km/h |
Zasięg po drodze / w terenie |
165km / 100km |
Głębokość brodu |
50cm |
Pokonywanie wzniesień |
36° |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
120cm |
Nacisk jednostkowy |
40kPa |
Pojemność baku |
70l |
Zużycie paliwa droga / teren |
42,5l / 70l |
Galeria
|