space
 
Kampania Wrześniowa 1939 | Wojna Obronna 1939 | IV Rozbiór Polski | Kampania obronna 1939 | Polendfeldzug 1939 | Polish Campaign 1939 | Feldzug in Polen 1939

Strona główna 

  

Forum

  

Artykuły 

  

Bitwy i potyczki

  

Organizacja

  

Uzbrojenie

  

Biografie

  

Galerie

   Odwiedź nasz profil na Facebooku i zostań naszym fanem!  

 Kontakt 


Ciągnik artyleryjski Citroën-Kegresse B2 10CV, P14, P17, P19

Ciągnik artyleryjski Citroën-Kegresse B2 10CV, P14, P17, P19

Ciągniki Citroën-Kegresse były francuską konstrukcją, w których zastosowano podwozia gąsienicowe Adolphe'a Kegresse. W 1921 roku zaprojektował on model B2 10CV, który wsławił się podczas rajdów na Saharze. W 1923 roku Wojsko Polskie podjeło decyzję o zakupie łącznie 135 podwozi, które miały zostać zabudowane w Polsce jako samochody pancerne wz. 28 (90 sztuk) oraz jako ciężarówki z drewnianą skrzynią ładunkową i otwartą kabiną. Kupiono także terenowe samochody osobowe, specjalne - dostosowane do holowania reflektorów przeciwlotniczych - z zamkniętą kabiną i wysokim nadwoziem. Część podwozi - około 40 - wogóle nie została zabudowana. Pod koniec lat 30-tych samochody Citroën-Kegresse B2 zostały zastąpione przez Polskie Fiaty 508 Łazik i 518 Łazik. Wersja do holowania reflektorów miała wziąść udział w działaniach we wrześniu 1939 roku.

W 1931 roku podpisano z Francuzami umowę na zakup 94 samochodów w wersjach C6 P14, C4 P17 i C6 P19. Miały to być samochody osobowe, łaczności oraz ciągniki artyleryjskie.

Citroën-Kegresse P14 był ciągnikiem artylerii ciężkiej - haubic 120mm wz. 78/09/31 i 155mm wz. 17. Miał otwartą kabinę, którą można było przykryć brezentem, a za nią była umieszczona poprzeczna ławka dla 4 żołnierzy obsługi.

Citroën-Kegresse P17 był używany do holowania armat 75mm wz. 97 - posiadał wtedy skrzynię ładunkową i dwie ławki dla 6 żołnierzy - oraz jako samochód patrolu telefonicznego, reflektorów przeciwlotniczych, osobowy samochód terenowy (z takim samym nadwoziem jak P19) i samochód reperacyjny.

Model Citroën-Kegresse P19 był 6-osobowym samochodem terenowym z brezentowym dachem. Od 1936 roku Citroëny-Kegresse zaczeły być zastępowane przez C4P i Polskie Fiaty 508 Łazik, 518 Łazik i 508/518.

We wrześniu 1939 roku służyło ich jeszcze 38 w 1 pamot w Stryju (2 dam w Warszawskiej Brygadzie Pancerno-Motorowej) oraz w Batalionie Elektrotechnicznym (część z kompanii stacionującej w Gdynii została użyta do holowania armat 75mm w składzie Lądowej Obrony Wybrzeża).

Od góry: Citroën-Kegresse B2 10CV, C4 P17 i C6 P19.

Od góry: Citroën-Kegresse B2 10CV, C4 P17 i C6 P19.

Dane techniczne
Dane techniczne B2 10CV C6 P14 C4 P17 C6 P19
Masa własna   2500kg 1850kg 2330kg
Ładowność 700kg      
Długość całkowita     4300mm 4700mm
Szerokość   1700mm 1690mm 1700mm
Wysokość        
Prześwit 28cm 25cm 25cm 28cm
Silnik / moc silnika Citroën B-14 / 20KM Citroën C6 / 42KM Citroën C4(AC4F) / 30KM Citroën C6(AC6F) / 42KM
Maksymalna prędkość po drodze 40km/h 25km/h 28km/h 52km/h
Zasięg po drodze / w terenie        
Głębokość brodu        
Pokonywanie wzniesień        
Pokonywanie rowów (szerokość)        
Nacisk jednostkowy        
Pojemność baku        
Zużycie paliwa droga / teren 15l   20l 28l

Galeria

Citroën-Kegresse B2 10CV
Citroën-Kegresse B2 10CV.

Citroën-Kegresse C4 P17
Citroën-Kegresse C4 P17.

Citroën-Kegresse C4 P17 oddziałów łączności telefonicznej
Citroën-Kegresse C4 P17 oddziałów łączności telefonicznej.

Citroën-Kegresse C4 P17 podczas parady w 1937 roku
Citroën-Kegresse C4 P17 podczas parady w 1937 roku.

Citroën-Kegresse C6 P19
Citroën-Kegresse C6 P19.

Citroën-Kegresse C6 P19 oraz samochody opancerzone wz. 28
Citroën-Kegresse C6 P19 oraz samochody opancerzone wz. 28.

Citroën-Kegresse C6 P19
Citroën-Kegresse C6 P19.

space

Zachowaj przeszłość
Nie pozwól aby wspomnienia Twoich bliskich uległy zapomnieniu, a rodzinne archiwum bezpowrotnie przepadło! Spisz relacje swoich bliskich, zeskanuj zdjęcia i dokumenty, a my je opublikujemi i zachowamy dla przyszłych pokoleń.
Rekrutacja do naszej załogi!
Jeżeli interesujesz się historią kampanii wrześniowej, uzbrojeniem, itp. i chciałbyś spróbować swoich sił w pisaniu artykułów na tematy z nimi związane, to skontaktuj się z nami. 
 
Tagi: obrona Warszawy rekonstrukcje 1939 katyń agresja zsrr bitwa pod Mławą bitwa nad Bzurą bitwa pod Mokrą bitwa pod Wizną obrona Westerplatte bitwa w Borach Tucholskich bitwa pod Kockiem 7tp tks kalendarium 1939 bitwa pod Szackiem i Wytycznem organizacja Wojska Polskiego 1939 uzbrojenie niemieckie 17 września uzbrojenie zsrr
 
space
Kampania Wrześniowa 1939 Copyright © 1997-2018      Mapa portalu   |   Kontakt   |   § Zastrzeżenia prawne 
space