Ciągnik
artyleryjski Citroën-Kegresse B2 10CV, P14, P17, P19
Ciągniki Citroën-Kegresse były francuską
konstrukcją, w których zastosowano podwozia gąsienicowe
Adolphe'a Kegresse. W 1921 roku zaprojektował on model
B2 10CV, który wsławił się podczas rajdów
na Saharze. W 1923 roku Wojsko Polskie podjeło
decyzję o zakupie łącznie 135 podwozi, które miały
zostać zabudowane w Polsce jako samochody pancerne
wz. 28 (90 sztuk) oraz jako ciężarówki z drewnianą
skrzynią ładunkową i otwartą kabiną. Kupiono także
terenowe samochody osobowe, specjalne - dostosowane
do holowania reflektorów przeciwlotniczych - z
zamkniętą kabiną i wysokim nadwoziem. Część podwozi
- około 40 - wogóle nie została zabudowana. Pod
koniec lat 30-tych samochody Citroën-Kegresse
B2 zostały zastąpione przez Polskie Fiaty 508
Łazik i 518 Łazik. Wersja do holowania reflektorów
miała wziąść udział w działaniach we wrześniu
1939 roku.
W 1931 roku podpisano z Francuzami
umowę na zakup 94 samochodów w wersjach C6 P14,
C4 P17 i C6 P19. Miały to być samochody osobowe,
łaczności oraz ciągniki artyleryjskie.
Citroën-Kegresse P14 był
ciągnikiem artylerii ciężkiej - haubic 120mm wz.
78/09/31 i 155mm wz. 17. Miał otwartą kabinę,
którą można było przykryć brezentem, a za nią
była umieszczona poprzeczna ławka dla 4 żołnierzy
obsługi.
Citroën-Kegresse P17 był
używany do holowania armat 75mm wz. 97 - posiadał
wtedy skrzynię ładunkową i dwie ławki dla 6 żołnierzy
- oraz jako samochód patrolu telefonicznego, reflektorów
przeciwlotniczych, osobowy samochód terenowy (z
takim samym nadwoziem jak P19) i samochód reperacyjny.
Model Citroën-Kegresse P19
był 6-osobowym samochodem terenowym z brezentowym
dachem. Od 1936 roku Citroëny-Kegresse zaczeły
być zastępowane przez C4P i Polskie Fiaty 508
Łazik, 518 Łazik i 508/518.
We wrześniu 1939 roku służyło ich
jeszcze 38 w 1 pamot w Stryju (2 dam w Warszawskiej
Brygadzie Pancerno-Motorowej) oraz w Batalionie
Elektrotechnicznym (część z kompanii stacionującej
w Gdynii została użyta do holowania armat 75mm
w składzie Lądowej Obrony Wybrzeża).
Od góry: Citroën-Kegresse B2 10CV, C4 P17 i
C6 P19.
Dane
techniczne
Dane
techniczne |
B2 10CV |
C6
P14 |
C4
P17 |
C6
P19 |
Masa własna |
|
2500kg |
1850kg |
2330kg |
Ładowność |
700kg |
|
|
|
Długość całkowita |
|
|
4300mm |
4700mm |
Szerokość |
|
1700mm |
1690mm |
1700mm |
Wysokość |
|
|
|
|
Prześwit |
28cm |
25cm |
25cm |
28cm |
Silnik / moc silnika |
Citroën B-14 / 20KM |
Citroën C6 / 42KM |
Citroën C4(AC4F) / 30KM |
Citroën C6(AC6F) / 42KM |
Maksymalna prędkość
po drodze |
40km/h |
25km/h |
28km/h |
52km/h |
Zasięg po drodze
/ w terenie |
|
|
|
|
Głębokość brodu |
|
|
|
|
Pokonywanie wzniesień |
|
|
|
|
Pokonywanie rowów
(szerokość) |
|
|
|
|
Nacisk jednostkowy |
|
|
|
|
Pojemność baku |
|
|
|
|
Zużycie paliwa
droga / teren |
15l |
|
20l |
28l |
Galeria
Citroën-Kegresse B2 10CV.
Citroën-Kegresse C4 P17.
Citroën-Kegresse C4 P17 oddziałów łączności
telefonicznej.
Citroën-Kegresse C4 P17 podczas parady w 1937
roku.
Citroën-Kegresse C6 P19.
Citroën-Kegresse C6 P19 oraz samochody opancerzone
wz. 28.
Citroën-Kegresse C6 P19.
|