Czołg
wolnobieżny Renault FT-17

Konstrukcja
Renault FT-17 był pierwszym czołgiem na świecie o
obrotowej wieży z umieszczonym w niej uzbrojeniem, silnikiem z tyłu
oraz kierowcą z przodu pojazdu. Taki układ czołgu obowiązuje do
dzisiaj. Konstrukcja powstała w okresie I wojny światowej w 1917
roku. Wyprodukowano łącznie 3800 egzemplarzy. W tym czasie był to
najlepszy i najliczniejszy czołg na świecie. W okresie miedzywojennym
większość z nich została przez Francję wykesportowana.
Czołg miał
pancerz o grubości od 6mm do 16mm, zawieszenie było częściowo resorowane,
a napęd stanowił silnik o mocy 35KM. Załogę stanowiło dwóch żołnierzy.
Czołg mógł uzyskać szybkość do 8km/h.
W 1919 roku uzbrojono w 120 czołgów FT-17 1 pułk czołgów
w Armii Polskiej gen. Hallera we Francji. W tym samym roku przybyły
one do Polski, sprawiając, że stała się ona czwartą potęgą pancerną
świata.

FT-17 były uzbrojone w armatę Puteaux SA wz. 1918
37mm (75 egzemplarzy) lub karabin maszynowy Hotchkiss wz. 14 8mm
(45 egzemplarzy). Wzieły one udział w wojnie polsko-sowieckiej
(m.in. w bitwie pod Dyneburgiem, w obronie Lidy i Grodna oraz w
Bitwie Warszawskiej). Stracono wtedy 20 czołgów (8 bezpowrotnie).
W latach 20-tych zakupiono kilkadziesiąt egzemplarzy różnych odmian
i modyfikacji FT-17: Renault TSF (bez uzbrojenia ale z radiostacją),
M26/27 oraz NC-27. Równolegle podejmowano próby modernizacji już
posiadanych czołgów. Od 1926 roku w przeważającej części czołgów
zastosowano własnej konstrukcji gąsienice drobnoogniwowe zwiększające
szybkość oraz obniżające hałas i zużycie paliwa. W tym samym roku
w CWS zbudowano 27 czołgów z części zapasowych i płyt stalowych.
Były przeznaczone jedynie do szkolenia. W 1933 roku skonstruowano
platformę kolejową do przewozu FT-17 w ramach pociągów pancernych.
Została ona nazwana "drezyną pancerną R".
W latach 30-tych Polska posiadała 174 egzemplarze
wszystkich typów FT-17. W latach 1936-37 część czołgów została sprzedana
za pośrednictwem Urugwaju do Hiszpanii, a część do Chin - choć możliwe,
że i te czołgi trafiły do Hiszpanii. Uzyskane fundusze przeznaczono
na budowę dodatkowych 7TP.
Użycie
bojowe w 1939 roku
We wrześniu 1939 roku Wojsko Polskie dysponowało 120
egzemplarzami FT-17, z czego 32 służyły jako drezyny pancerne. Pomimo
niskiej wartości bojowej utworzono 3 kompanie po 15 czołgów w ramach
2 batalionu pancernego w Żurawicy. Wysłano je transportem kolejowym
do Brześcia nad Bugiem. Na skutek uszkodzenia torów jedna kompania
musiała wycofywać się samodzielnie i ostatecznie czołgi zostały
zdobyte przez Niemców 16 września. 2 pozostałe kompanie zostały
użyte do obrony Brześcia przed niemiecką 10 dywizją pancerną w dniach
od 14 do 16 września. Wszystkie czołgi zostały zniszczone lub porzucone.
Drezyny pancerne brały czynny udział w działaniach
pociągów pancernych spełniając funkcje rozpoznawcze, łącznikowe
lub wsparcia piechoty. Niektóre źródła podają użycie FT-17 w obronie
Przemyśla oraz w odwodzie Naczelnego Wodza.
Dane
techniczne czołgu FT-17
Załoga |
2 |
Opancerzenie |
kadłub przód 18mm, dno i góra 5mm,
wieża przód boki i tył 16mm |
Uzbrojenie |
armata Puteaux SA wz. 1918 37mm
lub karabin maszynowy Hotchkiss wz. 14 8mm |
Zapas amunicji |
247 pocisków do działa
4800 naboi do karabinu |
Masa własna |
6500kg |
Długość całkowita |
4100mm (z ogonem 5000mm) |
Szerokość |
1740mm |
Wysokość |
2140mm |
Prześwit |
430mm |
Silnik / moc silnika |
Renault / 35KM |
Maksymalna prędkość po drodze |
7,7km/h |
Zasięg po drodze / w terenie |
30-60km |
Głębokość brodu |
? |
Pokonywanie wzniesień |
45° |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
180cm |
Nacisk jednostkowy |
0,5kg/cm2 |
Pojemność baku |
? |
Zużycie paliwa droga / teren |
146l |
Galeria











|