Czołg
lekki Hotchkiss H-35
Konstrukcja
Na początku lat 30-tych we Francji ogłoszono konkurs
na projekt lekkiego czołgu wsparcia piechoty, który mógłby zastąpić
FT-17. Chociaż wybrano konkurencyjną konstrukcję firmy Renault R-35,
to zbudowany Hotchkiss H-35 posiadał pewne zalety, które postanowiono
rozwinąć.
Czołg był dwuosobowy i miał posiadać jako uzbrojenie
jedynie karabin maszynowy. Wóz nie posiadał wieży, a pancerz w najgrubszym
miejscu miał 34mm. Napęd stanowił silnik o mocy 75KM. W ramach poprawek
zmieniono kształt kadłuba oraz dodano wieżę niemal identyczną jak
w R-35. Dzięki temu możliwe było uzbrojenie czołgu w armatę Puteaux
SA wz. 1918 37mm oraz karabin maszynowy 7,5mm. Zmodyfikowana skrzynia
biegów umożliwiła osiągnięcie szybkości 35km/h, czyli znacznie większej
niż R-35.
Prototyp czołgu H-35 - bez wieży.
Produkcja
i użycie we Francji
Mimo tych zmian piechota odrzuciła ten model z uwagi
na zbyt słabe opancerzenie. Zgodnie z francuską doktryną wojenną
czołg miał być wsparciem dla piechoty lub dla kawalerii. Postanowiono
wyposażyć w H-35 oddziały francuskiej kawalerii - czyli lekkich
dywizji zmotoryzowanych.
Produkcja rozpoczeła się w 1936 roku, lecz okazało
się, że zstosowany silnik jest zbyt słaby. Wprowadzono inny, o mocy
120KM. Czołgi z tym silnikiem nosiły oznaczenie H-39 i miały podniesioną
tylną płytę pancerza, która była prawie pozioma. Do momentu rozpoczecia
walk z Niemcami w 1940 roku wyprodukowano łącznie około 1100 czołgów
H35 i H-39. Czołg - podobniejak inne uzbrojone w armatę Puteaux
SA wz. 1918 37mm - nie był w stanie poważnie zagrozić niemieckim
pojazdom pancernym. Dodatkowo taktyka polegająca na rozdzieleniu
czołgów pomiędzy wiele małych oddziałów uniemożliwiała osiągnięcie
lokalnej przewagi w sprzęcie pancernym. Przejęte we Francji czołgi
Niemcy używali pod oznaczeniem PzKpfw 35H 734(f) i PzKpfw 39H 735(f).
Wiele czołgów zostało przerobionych na niszczyciele czołgów. Ostatnie
Hotchkissy służyły do 1956 roku w armii izraelskiej. Użycie
w Polsce
Polska kupiła 3 egzemplarze H-35 w 1939 roku w celach
doświadczalnych. Dotarły do kraju razem z transportem R-35. Po rozpoczęciu
działań wojennych wraz z trzema R-35 uformowano z nich półkompanię,
która brała udział w walkach grupy "Dubno". Wszystkie
czołgi zostały zniszczone w walkach. Dane
techniczne czołgu H-35
Załoga |
2 osoby |
Opancerzenie |
kadłub od 12mm do 34mm, wieża od
14mm do 40mm |
Uzbrojenie |
Puteaux SA wz. 18 37mm
karabin maszynowy MAC lub Reibel 7,5mm |
Zapas amunicji |
81 pocisków do działa
1500 naboi do karabinu |
Masa własna |
12100kg |
Długość całkowita |
4220mm |
Szerokość |
1950mm |
Wysokość |
2140mm |
Prześwit |
370mm |
Silnik / moc silnika |
Hotchkiss 6L6 / 75KM |
Maksymalna prędkość po drodze |
28km/h |
Zasięg po drodze / w terenie |
129 |
Głębokość brodu |
0,85m |
Pokonywanie wzniesień |
35° |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
1,8m |
Nacisk jednostkowy |
0,9kg/cm2 |
Pojemność baku |
180 |
Zużycie paliwa droga / teren |
138l/100km |
Galeria
|