Czołg
lekki Renault R-35
Konstrukcja
W 1935 roku Francuzi rozpoczeli produkcję czołgu lekkiego
Renault R-35, który miał zastąpić pamiętającego I-szą wojnę światową
FT-17. Uzbrojony był w armatę krótkolufową Puteaux SA wz. 1918 37mm
i karabin maszynowy MAC 31 7,5mm. Czołgi produkowane w późniejszym
okresie były uzbrojone w armatę o długiej lufie. Czołg mógł zabrać
do 100 pocisków do działa oraz 2400 naboi do karabinu.
Pojazd był napędzany silnikiem benzynowym o mocy 82KM,
który pozwalał na rozwinięcie szybkości 20km/h po drodze i 14km/h
w terenie. Silnik zużywał wtedy 212 litrów paliwa na 100km, a bak
mieścił 170 litrów.
Poszczególne elementy czołgu były łączone za pomocą
nitów, jedynie wieża była odlewana w całości i była niemal taka
sama jak w czołgu Hotchkiss H-35. Czołg był dobrze opancerzony:
przód 30mm, boki i tył po 40mm, spód i góra po 14mm, a wieża od
30 do 40mm.
Załogę czołgu stanowiły dwie osoby. Dowódca musiał
dowodzić wozem, obsługiwać działo i obracać wieżę, obsługiwać radiostację
(w późniejszych wersjach) oraz obsługiwać karabin. W wielu sytuacjach
podołanie tym czynnościom w czasie walki było niemożliwe przez co
czołg tracił na wartości bojowej. R-35 mógł spełniać również specjalne
zadania saperskie - holowanie, odminowywanie lub dostarczanie materiałów
piechocie przebywającej w okopach. Użycie
bojowe we Francji
W momencie ataku Niemiec na Francję armia francuska
posiadała 1200 czołgów R-35. Był on najliczniejszym francuskim czołgiem
w maju 1940 roku. Zgodnie z założeniami francuskiej doktryny wojennej
czołg miał być wykorzystywany jedynie jako bezpośrednie wsparcie
piechoty. Działo Putenaux z uwagi na małą szybkość początkową pocisku
nadawało się tylko do zwalczania siły żywej przeciwnika oraz gniazd
ckm. Pocisk był w stanie przebić pancerz jedynie najsłabszych niemieckich
czołgów PzKpfw. 1 i PzKpfw. 2 i to z bardzo małej odległości: 400
- 500m. Przy tym był łatwym łupem dla cięższych niemieckich czołgów.
Dodatkową wadą R-35 była bardzo mała prędkość, którą mógł rozwinąć.
R-35 był w okresie miedzywojennym eksportowany do Rumunii, Jugosławii
i Turcji. Użycie
bojowe w Polsce
W 1938 roku Wojsko Polskie także kupiło 2 sztuki R-35
i poddało je testom w Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych.
Czołg nie spełniał stawianych wymagań, podobnie jak Hotchkiss H-35.
Wojsko Polskie chciało kupić czołg Somua S-35, ale rząd francuski
nie wyraził na to zgody. W kwietniu 1939 roku, wobec zbliżającego
się konfliktu z Niemcami i braku możliwości zwiększenia produkcji
rodzimego czołgu 7TP, zakupiono 100 egzemplarzy R-35. Pierwsza partia
50 (lub 49) czołgów R-35 i 3 H-35 została dostarczona w lipcu. Tafiła
do 12 Batalionu Pancernego w Łucku. We wrześniu z części czołgów
sformowano 21 Batalion Czołgów Lekkich. Powierzono mu obronę przedmościa
rumuńskiego. Kilka egzemplarzy wcielono do oddziału pancernego w
składzie grupy "Dubno", która wzieła udział w walkach
z Niemcami pod Kamionką Strumiłową oraz z Sowietami pod Krasnem.
34 czołgi z 21 Batalionu Czołgów Lekkich, nie biorąc udziału w walkach,
18 września przekroczyły granicę Rumuńską i zostały internowane.
Jedynie 6 z nich zostało oddelegowanych do oddziałów ON broniących
Stanisławowa, a nastepnie połączyły się one z cofającą się 10 Brygadą
Kawalerii Zmotoryzowanej. Druga partia czołgów nie dotarła do Polski.
W połowie września została skierowana do Tunezji.
Dane
techniczne czołgu R-35
Załoga |
2 osoby |
Opancerzenie |
kadłub przód 30mm, boki i tył 40mm,
spód i góra 14mm, wieża: przód 45mm, boki i tył 40mm, góra 30mm |
Uzbrojenie |
działo krótkolufowe Puteaux wz. 18
37mm
karabin maszynowy MAC 31 7,5mm |
Zapas amunicji |
100 pocisków do działa
2400 naboi do km |
Masa własna |
9800kg |
Długość całkowita |
4020mm (z ogonem 4580mm) |
Szerokość |
1850mm |
Wysokość |
2070mm |
Prześwit |
320mm |
Silnik / moc silnika |
Reanult / 82KM |
Maksymalna prędkość po drodze |
20km/h |
Zasięg po drodze / w terenie |
140km / 80km |
Głębokość brodu |
80cm |
Pokonywanie wzniesień |
40° |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
180cm |
Nacisk jednostkowy |
0,88kg/cm2 |
Pojemność baku |
170l |
Zużycie paliwa droga / teren |
121l / 212l |
Galeria
|