Samochód opancerzony wz. 34
Opis
Był podstawowym samochodem opancerzonym Wojska Polskiego w 1939 roku. Powstały one w wyniku przebudowy półgąsienicowych samochodów pancernych. Używano ich intensywnie podczas kampanii wrześniowej pomimo małych możliwości bojowych. Były używane w dziesięciu z jedenastu rozpoznawczych dywizjonów pancernych.
W 1924 roku Wojsko Polskie zamówiło we Francji 135 półgąsienicowych podwozi typu Citroën-Kegresse B2 10CV. 90 sztuk postanowiono przerobić na samochody pancerne. Nadwozia do nich były produkowane w Polsce i były bardzo podobne do tych francuskich.
Pierwsze prototypy powstały w 1925 roku i otrzymał nazwę samochód pancerny wzór 28. Montaż odbywał się w Centralnych Warsztatach Samochodowych. W roku 1930 zakończono budowę 90 pojazdów tego typu. Po wejściu do służby okazało się, że samochód pancerny wzór 28 nie spełnia oczekiwań, gdyż posiadał niską prędkość (do ok. 30 km/h), mechanizm był skomplikowany w obsłudze a trwałość gumowych gąsienic była niska. Z powodu tych niedostatków złożono wniosek do Biura Konstrukcyjnego Broni Pancernej Wojskowego Instytutu Badań Inżynierii o przebudowę tych pojazdów na napęd w pełni kołowy. Prototyp udoskonalonego pojazdu zbudowano na początku 1934 roku, a dnia 30 marca odbywały się testy pojazdu, które wypadły pomyślnie. Do wybuchu wojny zdołano przebudować 87 samochodów wzór 34. Samochody te powstały w kilku wersjach w zależności od użytych części i podzespołów.
Załogę pojazdu stanowiły 2 osoby - dowódca (strzelec) i kierowca. Pancerz nitowany z walcowanych płyt pancernych o grubości 6 - 8 mm. Dno pojazdu nie było opancerzone, a podłoga była zrobiona z desek.
Silniki (dane z różnych źródeł):
- wz.34: Citroën B-14 - moc 20 KM przy 2100 obr/min; 1477 cm3 (lub 1452 cm3)
- wz.34-I: Polski FIAT-108 - moc 20 KM przy 3000 obr/min; 995 cm3 (lub 23 KM przy 3600 obr/min)
- wz.34-II: Polski FIAT-108-III (PZInż-117) - moc 23-24 KM przy 3600 obr/min (lub 25 KM); 995 cm3.
Wszystkie posiadały silniki gaźnikowe, 4-cylindrowe rzędowe, 4-suwowe, dolnozaworowe, chłodzone cieczą. Samochody wz. 34 miały mechaniczną skrzynię biegów, posiadały 3 przełożenia do przodu i jedno do tyłu, z reduktorem terenowym.
Rozróżniamy trzy wersje tego pojazdu: wz. 34, wz. 34-I i wz. 34-II, a różniły się one silnikiem i układem napędowym. Wersja wz. 34 miała oryginalny silnik ze skrzynią biegów Citroën B-14. Najbardziej różniły się wersją nadwozia pancernego. Samochody te posiadały różnicę w uzbrojeniu. Około 30 samochodów było było uzbrojone w działo 37 mm wz.18 Puteaux (L/21) z zapasem 100 pocisków. Pozostałe samochody były uzbrojone w karabin maszynowy Hotchkiss wz.25 kalibru 7,92 mm i zapas 2000 naboi. Samochody z działem były przeznaczone głównie do niszczenia gniazd broni maszynowej i zazwyczaj jeździli nimi dowódcy szwadronów i plutonów.
Użycie bojowe
Samochody te posiadały następujące bataliony pancerne:
-1 batalion pancerny w Poznaniu (9 pojazdów)
-4 batalion pancerny w Brześciu (9 pojazdów)
-5 batalion pancerny w Krakowie (9 pojazdów)
-6 batalion pancerny we Lwowie (17 pojazdów)
-7 batalion pancerny w Grodnie (25 pojazdów)
-8 batalion pancerny w Bydgoszczy (9 pojazdów)
-12 batalion pancerny w Łucku (9 pojazdów)
Gdy w 1939 roku ogłoszono mobilizację wymienione bataliony wystawiły dziesięć szwadronów samochodów pancernych. Samochody pancerne wz. 34 posiadały dywizjony pancerne o numerach 21, 31, 32, 33, 51, 61, 62, 71, 81 i 91. Na skutek słabego uzbrojenia i wyeksploatowania pojazdów podczas szkolenia były użyte do zadań zwiadu i ubezpieczenia. Służba tych samochodów nie była spektakularna i używano ich jako "koni roboczych" polskich szwadronów samochodów pancernych, a ich załogi wypełniały swoje obowiązki z pełnym zaangażowaniem. Nawet udało im się zniszczyć kilka pojazdów nieprzyjaciela. Pojazdy które nie zostały zmobilizowane trafiły do Ośrodków Zapasowych Broni Pancernych, a niektóre z nich zostały użyte w improwizowanych oddziałach zbrojnych. Według statystyk 55% pojazdów stracono w wyniku działań zbrojnych, 35% z powodu wad technicznych, a pozostałe 10% z braku paliwa. Prawie wszystkie pojazdy (uszkodzone lub zniszczone) trafiły w ręce Niemców. Jedynie kilka sztuk pojazdów znalazły się w sowieckiej strefie okupacyjnej. Do czasów obecnych nie przetrwał żaden oryginalny samochód pancerny wz.34, lecz zostało zbudowane kilka replik tego pojazdu przez prywatnych kolekcjonerów.
Dane techniczne samochody wz. 34-II
Załoga |
2 osoby: dowódca, kierowca |
Opancerzenie |
6 - 8 mm, podłoga drewniana |
Uzbrojenie |
działo 37 mm wz.18 Puteaux (L/21) lub
karabin maszynowy Hotchkiss wz.25 kalibru 7,92 mm |
Zapas amunicji |
100 pocisków 37 mm lub
2000 pocisków 7,92 mm |
Masa własna |
2200 kg |
Długość całkowita |
3,75 m |
Szerokość |
1,95 m |
Wysokość |
2,23 m |
Prześwit |
250 mm |
Maksymalna prędkość po drodze |
55 km/h |
Silnik / moc silnika |
Polski FIAT-108-III (PZInż-117) - moc 23-24 KM przy 3600 obr/min (lub 25 KM); 995 cm3 |
Zasięg po drodze / w terenie |
180 km / - |
Głębokość brodu |
30 cm |
Pokonywanie wzniesień |
18 st. |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
- |
Nacisk jednostkowy |
- |
Pojemność baku |
40 litrów |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
22-23 l/100 km na szosie, 40 l/100 km w terenie |
Galeria
Film przedstawiający dwie repliki samochodów pancernych wz. 34
- jeden wyposażony w armatę 37mm, a drugi w ckm 7,92mm.
Samochód opancerzony wz. 34
Samochód opancerzony wz. 34 na paradzie
Samochód opancerzony wz. 34 - mechanicy
Samochód opancerzony wz. 34 - przejęty przez Niemców egzemplarz z tymczasowo namalowanymi białymi krzyżami - znakiem rozpoznawczym niemieckich pojazdów w 1939 roku.
Źródła
- Janusz Magnuski, "Samochody pancerne Wojska Polskiego 1918-1939", WiS; Warszawa 1993
- A. Jońca, R. Szubański, J. Tarczyński, "Wrzesień 1939 - Pojazdy Wojska Polskiego - Barwa i broń"; WKŁ; Warszawa 1990.
- Jan Tarczyński, Krzysztof Barbarski, Adam Jońca, "Pojazdy w Wojsku Polskim - Polish Army Vehicles - 1918-1939"; Ajaks; Pruszków 1995.
- Janusz Magnuski, "Samochód pancerny wz.34", TBiU nr 56; Warszawa 1979
Tankista
|