PZL P.7a

Opis
Głównym konstruktorem był inż. Z. Puławski. Prototyp
oblatano w październiku 1930 roku. Produkcję P.7a rozpoczęto
w 1932 roku, wyprodukowano 151 sztuk.
Pierwsze egzemplarze wyposażono w kaemy Vickers wz.
09/32 i wz. E, dalsze sztuki uzbrojono w PWU FK wz.
33 kalibru 7.92mm. Myśliwiec P.7 był udaną maszyną,
świetnie nadawał się do akrobacji. Samolotem interesowały
się między innymi Bułgaria, Rumunia, Japonia, a nawet
ZSRR.
W okresie pokojowym używano ich m.in. do patrolowania
przestrzeni powietrznej nad rejonem budowy umocnień
na odcinku Pińsk-Krzemieniec Podolski. Z chwilą wprowadzenia
P-11a rozpoczęto wycofywanie P-7a z eskadr myśliwskich
do szkół lotniczych.
Jego wady to zbyt mała moc silnika, słabe pod względem
ilości i jakości uzbrojenie oraz ciasna i za przewiewna
kabina. Należy także pamiętać, że podczas starć z Niemcami
w 1939 roku lata świetności ten samolot miał już za
sobą. Nadrabiał jednak dużą zwrotnością oraz możliwością
startu i lądowania na nierównym podłożu o długości zaledwie
150m.
Użycie bojowe
Proces wymiany nie został zakończony 1 września 1939
roku i samoloty te podczas Kampanii Wrześniowej nadal
znajdowały się na wyposażeniu Eskadr Myśliwskich (123.,
151. i 162.), oraz kilku zaimprowizowanych jednostek.
Początkowo P.7a używano w charakterze maszyn myśliwskich,
później jako samoloty rozpoznawcze i kurierskie. Ich
zadaniem nie było niszczenie samolotów wroga, a raczej
agresywna obecność nad polskimi miastami.
Ogółem, we Wrześniu użyto 69 samolotów (30 w jednostkach
bojowych, pozostałe 40 w szkołach i 35 w naprawie i
rezerwie), które uzyskały około 10 zestrzeleń (2xHe111,
2xDo17, 1xHs126 and 2xMe110) i uszkodzeń. 54 (22 w walce)
samoloty utracono, kilkanaście P.7 ewakuowano na Rumunię,
gdzie zostały bezprawnie zagarnięte. Użyto ich w szkołach
lotniczych.
Część myśliwców, zagarniętych przez III Rzeszę, Niemcy
wykorzystali w celach szkolnych i rozpoznawczych. Sowieci
przejęli około 20 sztuk.
Dane techniczne
Prędkość maks. [km/h] |
327 |
Pułap normalny [m] |
8500 |
Zasięg [km] |
600 |
Uzbrojenie [mm] |
2x7,70 lub 2x7,92 |
Udźwig [kg] |
- |
Załoga [osób] |
1 |
Podwozie |
klasyczne
dwukołowe stałe |
Silnik |
gwiazdowy
9 cylindrowy
Škoda-Bristol Jupiter VIIF |
Moc [kW/KM] |
333/480 |
Długość [m] |
6,98 |
Rozpiętość [m] |
10,57 |
Wysokość [m] |
2,69 |
Powierzchnia
nośna [m2] |
17,9 |
Masa własna [kg] |
1090 |
Masa całkowita [kg] |
1476 |
Wznoszenie [m/s] |
10,4 |
Paliwo [l] |
- |
Konstrukcja |
metalowy górnopłat
zastrzałowy, wyposażony w tzw. płat Puławskiego |
Galeria



Przygotował: Piotr Dziubiński
|