Czołg
lekki T-26
Opis
W latach 1930-31 sowieci kupili 15 brytyjskich czołgów 6-tonowych Vickers-Armstrong Mk E model A. Jeszcze w 1931 roku został zatwierdzony jako czołg do współdziałania z piechotą i oznaczony symbolem T-26. Przystapiono także do samodzielnej masowej produkcji - głównie z zakładach im. Woroszyłowa w Leningradzie. Do 1941 roku wyprodukowała ona 11'218 T-26.
Pierwotna wersja była kopią czołgu brytyjskiego. Była wyposażona w dwie wieże uzbrojone w km-y DT kal. 7,62 mm. W kolejnych latach czołg był wiele razy modernizowany ale nie zmieniano jego oznaczenia.
Opanceżenie dochodziło do 155 mm, a waga bojowa to 8 ton.
Od 1932 roku część czołgów wyposażano w armatę 37mm, pozostawiając w drugiej wieży km.
Napęd stanowił silnik gaźnikowy, czterocylindrowy chłodzony powietrzem, który był niskojakościową kopią brytyjskiego silnika Armstrong-Siddley.
Od 1933 roku była produkowana wersja jednowieżowa. Uzbrojeniem było działo 20K 45 mm
oraz km DT 7,62 mm. Masa czołgu osiągnęła 9,4 tony. Część czołgów wyposażono w radiostację 71-TK-1 oraz antenę poręczową.
Od 1936 roku montowano podstawę pod km przeciwlotniczy (P-40, a od 1938 P40-UM). W 1937 roku dodano dwa reflektory do prowadzenia ognia w nocy.
Od 1938 roku wprowadzono wieżę stożkową
i wzmocniono odporność na ostrzał jarzma lufy armaty. Wprowadzono modyfikacje w systemie celowniczym oraz zwiększono moc silnika i pojemność zbiorników paliwa. Masa wzrosła do 10,28 tony.
W 1939 roku przerowadzono ostatnią większą modernizację wzmacniając zawieszenie, wymieniając stalowe zbiorniki paliwa na bakelitowe oraz wzmacniając opancerzenie. Masa czołgu wynosiła 12 ton.
Podwozie T-26 służyło do budowy m.in. czołgów miotaczy ognia, dział samobieżnych, czołgów wsparcia z wieża z T-28 i armatą 76,2 mm, czołgów saperskich i dowodzenia artylerią oraz ciągników.
Użycie bojowe
Czołgi
T-26 zostały użyte bojowo po raz pierwszy w wojnie domowej w Hiszpanii w październiku 1936 roku. Rząd republikański kupił od ZSRR 297 sztuki T-26 w wersji jednowieżowej, ale oficerami dowodzącymi formacjami byli rosjanie. Sowieci sami pierwszy raz użyli T-26 w wojnie japońskiej w 1938 roku. W wojnie z Polską w 1939 roku ZSRR wystawiło 878 czołgów w pasie Fronyu Białoruskiego oraz 797 w ramach Frontu Ukraińskiego. W walkach zostało zniszczonych tylko 15 sztuk, ale 302 uległy samoistnym awariom.
W wojnie z Finlandią w ciągu 3,5 miesiąca walk Sowieci stracili ponad 1000 T-26.
W 1941 roku ZSRR dysponował 9665 egzemplarzami T-26 w różnych wersjach. Był to najliczniejszy model czołgu w Armii Czerwonej i był porównywalny do podstawowych czołgów niemieckich PzKpfw. II.
T-26 były używane jeszcze do 1943-44 roku. Ostatnie walczyły w 1945 roku w Mandżurii. Najdłużej służyły zdobyczne T-26 w Finlandii, bo do lat 60-tych.
Dane
techniczne
Załoga |
3 |
Opancerzenie |
5-15 mm |
Uzbrojenie |
armata 20K 45 mm, km kal. 7,62 mm |
Zapas amunicji |
do armaty 124 szt., do km 2961 szt. |
Masa własna |
9,4 t |
Długość całkowita |
4,65 m |
Szerokość |
2,44 m |
Wysokość |
2,24 m |
Prześwit |
0,38 m |
Maksymalna prędkość po drodze |
30-56 km/h |
Silnik / moc silnika |
silnik 4-ro cylindrowy, chłodzony powietrzem o mocy 90 KM |
Zasięg po drodze / w terenie |
120 km |
Głębokość brodu |
0,8 m |
Pokonywanie wzniesień |
0,75 m |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
2 m |
Nacisk jednostkowy |
- |
Pojemność baku |
182 l |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
- |
Galeria
29 brygada podczas defilady w Brześciu nad Bugiem we wrześniu 1939 roku.
|