Czołg
pływający T-37
Opis
Czołg T-37 był pierwszym seryjnie produkowanym w Związku Radzieckim czołgiem pływającym. Czołg został opracowany w oparciu o konstrukcję zakupionych w Wielkiej Brytanii czołgów pływających Vickers-Armstrong Amphibous Tank Model 1931. Czołg produkowany był w Fabryce nr 37 w Moskwie w latach 1933-1936. Wyprodukowano aż 2636 pojazdów tego typu.
Kadłub i wieża były wykonane z walcowanych płyt pancernych łączonych za pomocą nitów. Jedynie kadłuby produkowane w niewielkiej liczbie w zakładach w Leningradzie były spawane.
Grubość pancerza kadłuba była następująca: przód 9mm, boki, tył i górna płyta kadłuba 4mm, dno 6mm. Po bokach kadłuba znajdowały się dwie komory wypornościowe. Za tylną ścianą kadłuba umieszczono śrubę napędową i ster. Masa czołgu wynosiła 3,2 t.
Załogę czołgu stanowiło dwóch żołnierzy: kierowca-mechanik oraz dowódca. Siedzisko kierowcy-mechanika znajdowało się po lewej stronie w środkowej części kadłuba.
Miejsce dowódcy czołgu znajdowało się w jednoosobowej wieży, która była obracana ręcznie.
Dowódca obserwował teren i obsługiwał zamontowany karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm.
W niektórych pojazdach umieszczono radiostację 71-TK-1, obsługiwaną przez dowódcę.
Czołgi z radiostacją posiadały oznaczenie T-37TU.
Do napędu czołgu T-37 służył gaźnikowy silnik GAZ-AA o mocy 40 KM. Zbiornik paliwa miał pojemność 125 dm3.
Podwozie składało się z 8 pojedynczych stalowych kół z bandażami gumowymi. Pary kół napinających z tyłu i pary kół napędowych z przodu.
Koła jezdne były zawieszone parami na wózkach nośnych i były amortyzowane poziomymi sprężynami. Szerokość gąsienic wynosiła 200mm.
Oprócz wersji wyposażonej w karabin DT wyprodukowano 75 czołgów wyposażonych w miotacz ognia.
Użycie bojowe
Lekkie czołgi pływające T-37 były podstawowym uzbrojeniem pododdziałów rozpoznawczych jednostek wojsk pancernych i zmechanizowanych. Stanowiły także uzbrojenie wojsk powietrznodesantowych.
Czołgi T-37 przeszły chrzest bojowy podczas walk nad rzeką Chałchyn-goł z Japończykami w okresie V-VIII 1939 r.
We wrześniu 1939 podczas ataku na Polskę czołgi T-37 stanowiły uzbrojenie batalionów pancernych siedmiu dywizji piechoty (109 czołgów T-37 i T-38) oraz 38 Brygady Pancernej (4 czołgi).
W największej liczbie czołgi T-37 zostały użyte podczas Wojny Zimowej w latach 1939-1940. Czołgi zostały również użyte w początkowym okresie wojny niemiecko-radzieckiej. Ze względu na słabe uzbrojenie wozy te ponosiły ciężkie straty. Czołgi do 1943 roku były używane przez wojska Frontu Leningradzkiego, a do lata 1944 przez wojska Frontu Karelskiego.
Zdobyczne T-37 znajdowały się na uzbrojeniu Finlandii, Rumunii, Węgier i Niemiec.
Dane
techniczne
Załoga |
2 |
Opancerzenie |
4-9 mm |
Uzbrojenie |
1 km DT kal. 7,62 mm |
Zapas amunicji |
do km 2142 szt. |
Masa własna |
3,2 t |
Długość całkowita |
3,73 m |
Szerokość |
1,94 m |
Wysokość |
1,84 m |
Prześwit |
0,285 m |
Maksymalna prędkość po drodze |
40 km/h, prędkość pływania 6km/h |
Silnik / moc silnika |
4-ro cylindrowy, chłodzony cieczą silnik GAZ-AA o mocy 40 KM |
Zasięg po drodze / w terenie |
230 km |
Głębokość brodu |
- |
Pokonywanie wzniesień |
0,5 m |
Pokonywanie rowów (szerokość) |
1,4 m |
Nacisk jednostkowy |
- |
Pojemność baku |
125 l |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
- |
Galeria
Czołg
pływający T-37
Tekst opracował Tankista
|