Iljuszyn DB-3 / DB-3F / IŁ-4
Iljuszyn DB-3
został zaprojektowany w 1932 roku jako bombowiec
dalekiego zasiegu. W 1935 roku oblatano prototyp,
który charakteryzował się bardzo dobrymi parametrami
aerodynamicznymi. Samolot był wyposażony w
dwa silniki, załoga składała się z 3-4 osób.
Uzbrojenie obejmowało 3 karabiny maszynowe
7,62mm oraz do 1000-2500 kg bomb. Prędkość
samolotu dochodziła do 450 km na godz., a
zasięg do 3500 km.
Seryjna produkcja wersji DB-3
trwała od 1936 do 1938 roku. W 1937 roku uproszczono
budowę samolotu, a w 1938 zastosowano mocniejsze
silniki. W 1939 roku przebudowano część nosową
bombowca na bardziej opływową. Zmianie uległ
również statacznik i jeszcze raz silnik. Taka
wersja otrzymała oznaczenie DB-3F i była najbardziej
popularną odmianą bombowca.
W marcu 1942 roku
zmieniono oznaczenie na IŁ-4.
Pierwsze użycie
bojowe DB-3 miało miejsce w wojnie z Finlandią.
Samolot był głównym typem sowieckiego bombowca
dalekiego zasięgu, ale pełnił też funkcję
samolotu dalekiego rozpoznania, torpedowego
(DB-3T), transportowego oraz holownika szybowców.
Do roku 1944 wyprodukowano 6784 samoloty.
W armii fińskiej służyło 11 DB-3 i 3 IŁy-4 zdobyte w walkach.
Dane techniczne
Prędkość maks. [km/h] |
400 |
Pułap normalny [m] |
9600 |
Zasięg [km] |
3800 |
Uzbrojenie [mm] |
3x7,62 |
Udźwig [kg] |
2500 |
Załoga [osób] |
3 |
Podwozie |
chowane |
Silnik |
2 x silnik gwiazdowy M-85 |
Moc [kW/KM] |
-/850 |
Długość [m] |
14,2 |
Rozpiętość [m] |
21,4 |
Wysokość [m] |
4,19 |
Powierzchnia
nośna [m2] |
65,6 |
Masa własna [kg] |
4778 |
Masa całkowita [kg] |
9000 |
Wznoszenie [m/s] |
|
Paliwo [l] |
|
Konstrukcja |
dolnopłat pokryty gładką blachą duralową |
|