Polikarpow
I-15

Polikarpow I-15 był kontynuacją myśliwca
I-5. Powstał w 1932 roku jako jednomiejscowy
dwupłat o stałym podwoziu. W 1933 roku został
oblatany prototyp i samolot wszedł do seryjne
produkcji. Samolot był uzbrojony w 4 stałe
karabiny maszynowe 7,62mm. W 1935 roku pilot
W. Kokkinaki ustanowił na I-15 rekord wysokości
lotu osiągając pułap 14575 metrów. Maksymalna
szybkość I-15 to 363 km na godz. Zbudowano
803 egzemplarze tego samolotu.
I-15 brał
udział w wojnie z Japończykami i w wojnie
w Hiszpanii, gdzie był nazywany "Chato".
Później brał udział w ataku na Polskę w
1939 roku oraz w ojnie z Finlandią i pierwszych
starciach z Niemcami.
Rozwinięciem I-15
były myśliwce I-15 bis (I-152) oraz I-153
"Czajka".
Dane techniczne
Prędkość maks. [km/h] |
363 |
Pułap normalny [m] |
9000 |
Zasięg [km] |
725 |
Uzbrojenie [mm] |
4x7,62 |
Udźwig [kg] |
|
Załoga [osób] |
1 |
Podwozie |
stałe |
Silnik |
gwiazdowy 9-cylindrowy M-25 |
Moc [kW/KM] |
526/715 |
Długość [m] |
6,1 |
Rozpiętość [m] |
9,7 |
Wysokość [m] |
|
Powierzchnia
nośna [m2] |
21,2 |
Masa własna [kg] |
964 |
Masa całkowita [kg] |
1373 |
Wznoszenie [m/s] |
|
Paliwo [l] |
|
Konstrukcja |
mieszana, jednosilnikowy dwupłat |
|