Polikarpow
I-153 Czajka
Budowa I-153 - podobnie jak I-152 - została
oparta na myśliwcu I-15. Prototyp o oznaczeniu
I-15 ter został oblatany w 1938 roku. Głównnymi
zmianami było zamocowanie górnego płata
bezpośrednio do kadłuba oraz zamontoanie
chowanego podowzia. Pozwoliło to na zwiększenie
szybkości maksymalnej do 427 km na godz.
Pierwsze I-153 trafiły do armii już na początku
1939 roku i zostały użyte w wojnie z Japonią,
co przyczyniło sie do uzyskania przez ZSRR
przewagi w powietrzu. Ostatnie Czajki były
używane jeszcze w 1942 roku. W tym okresie
powstało szereg różnych modeli: BS uzbrojony
w 2 karabiny maszynowe 12,7mm, P uzbrojony
w 2 działka 20mm oraz I-190 wyposażony w
mocniejszy silnik.
Łącznie zbudowano 3437
sztuk I-153. Służyły również w Chinach.
Dane techniczne
Prędkość maks. [km/h] |
427-443 |
Pułap normalny [m] |
10700 |
Zasięg [km] |
900 |
Uzbrojenie [mm] |
4x7,62, 150-200 kg bomb lub 6 niekierowanych pocisków rakietowych |
Udźwig [kg] |
|
Załoga [osób] |
1 |
Podwozie |
chowane |
Silnik |
gwiazdowy M-62R |
Moc [kW/KM] |
677/920 |
Długość [m] |
6,2 |
Rozpiętość [m] |
10 |
Wysokość [m] |
2,8 |
Powierzchnia
nośna [m2] |
22,2 |
Masa własna [kg] |
1437 |
Masa całkowita [kg] |
1859 |
Wznoszenie [m/s] |
|
Paliwo [l] |
|
Konstrukcja |
mieszana, jednosilnikowy dwupłat |
|