Polikarpow
I-16 Jastrebok / Iszaczok
Polikarpow I-16 został zaprojektowany w
1933 roku. Pierwszy oblot prototypu nastąpił
na przełomie 1933 i 1934 roku, a w 1934
pierwsze I-16 trafiły na stan uzbrojenia.
Okazało się jednak, że samolot ma zbyt długą
drogę startu - co wiązało się z koniecznością
przebudowy lotnisk - oraz jest trudny w
pilotażu. Na domiar złego podwozie chowało
się za pomocą ręcznej dźwigni, która wymagało
od pilota 44 przekręceń korbą.
Pomomo tych
wad samolot był bardzo nowoczesny. Uzbrojenie
składało się w zależności od modelu z: 2
karabinów maszynowych SzKAS i 1 BS 7,62mm
lub 2 działek SzWAK 20mm i 2 karabinów maszynowych
SzKAS i 1 BS 7,62mm, bomb o masie 200 kg
lub 6 niekierowanych pocisków rakietowych
RS-82 - mógł służyć również jako nurkujący
bombowiec i szturmowiec. Osiągał szybkość
462 km na godz.
W 1935 roku opracowano dwumiejscową
wersję szkolną UTI-4 pozbawioną uzbrojenia.
Łącznie zbudowano 6555 (lub 7005+1639) egzemplarzy
w obu wersjach.
W 1936 roku zaczęto dostarczać
I-16 do Hiszpanii, gdzie trafiło łącznie
259 samolotów. Ostatnie z nich służyły do
1955 roku w jednostkach szkoleniowych. W
1937 roku część samolotów trafiła do Chin
w czasie wojny z Japonią. I-16 brał następnie
udział w wojnach z Japonią, Polską, Finlandią
oraz Niemcami. Po wojnach w Hiszpanii i
Finlandii część maszyn wpadła w ręce faszystów.
Myśliwce te służyły w Armii Czerwonej do
1943 roku w jednostach bojowych i do 1946
w jednostkach szkolnych.
Dane techniczne I-16 typ 24 (myśliwiec z 1939 roku)
Prędkość maks. [km/h] |
462 |
Pułap normalny [m] |
9700 |
Zasięg [km] |
700 |
Uzbrojenie [mm] |
2x20, 2x7,62, bomby 200kg |
Udźwig [kg] |
|
Załoga [osób] |
1 |
Podwozie |
chowane ręcznie |
Silnik |
silnik gwiazdowy M-63 |
Moc [kW/KM] |
684/930 |
Długość [m] |
6,13 |
Rozpiętość [m] |
9 |
Wysokość [m] |
|
Powierzchnia
nośna [m2] |
14,54 |
Masa własna [kg] |
1490 |
Masa całkowita [kg] |
1941 |
Wznoszenie [m/s] |
|
Paliwo [l] |
|
Konstrukcja |
|
|