Polikarpow
Po-2 (U-2)
Kukuruźnik

W 1926 roku rozpoczęto prace nad samolotem
szkolnym U-2. W 1928 roku został oblatany
prototyp, który skierowano do produkcji
seryjnej. Załoga samolotu była dwuosobowa.
Płatowiec osiągał szybkość 156 km na godz.,
był uzbrojony w karabin maszynowy 7,62 mm
oraz 200 kg bomb.
Był używany przez polskie
eskadry bombowo-łącznikowe w ramach Armii
Czerwonej. Używany był również w nocnych
nalotach bombowych lecąc lotem ślizgowym
z wyłącznoną przepustnicą gazu. W 1944 roku
po śmierci Polikarpowa zmieniono nazwę z
U-2 na Po-2. Piloci nazywali U-2 Kukuruźnikiem,
a Polacy Pociakiem lub Papajem.
Produkcja
samolotu trwała od 1930 do 1953 roku, a
pojedyńcze egzemplarze wykonywano jeszcze
przez 6 lat. Przez ten czas wykonano 33000
sztuk w różnych wersjach: rozpoznawczej,
bombowej, wodnosamolotu, samolotu szturmowego
i nocnego bombowca, samolotu transportowego
i sanitarnego, łącznikowego oraz obserwacyjnego
artylerii. Produkowany również w Polsce
pod oznaczeniem CSS-13.
Dane techniczne Po-2WS
Prędkość maks. [km/h] |
156 |
Pułap normalny [m] |
4000 |
Zasięg [km] |
400 |
Uzbrojenie [mm] |
1x7,62 |
Udźwig [kg] |
200 |
Załoga [osób] |
2 |
Podwozie |
stałe |
Silnik |
silnik gwiazdowy M-11 |
Moc [kW/KM] |
74/100 |
Długość [m] |
8,17 |
Rozpiętość [m] |
11,4 |
Wysokość [m] |
3,1 |
Powierzchnia
nośna [m2] |
33,15 |
Masa własna [kg] |
635 |
Masa całkowita [kg] |
890 |
Wznoszenie [m/s] |
|
Paliwo [l] |
|
Konstrukcja |
dwupłat drewniany kryty płótnem |
|