Tupolew
SB-2 / bis
W 1934 roku w zakładach CAGI pod kierownictwem
Tupolewa opracowano nowatorski projekt samolotu
ANT-40 (CAGI-40). Prototyp opracowano w
1935 roku i od razu skierowano do produkcji.
Załoga składała się z 3 osób. Uzbrojenie
stanowiły 2 stanowiska po 2 karabiny maszynowe
7,62mm lub 4 działka 20mm oraz bomby o masie
do 500 kg lub pociski rakietowe RS-132.
Samolot osiągał szybkość do 423 km na godz.
W 1936 pierwsze jednostki bojowe otrzymały
samoloty oznaczone jako SB-2. Bombowiec
był również produkowany w Czechosławacji
jako Avia B-71. Do roku 1939 wprowadzano
liczne zmiany, przez co wyprodukowano kilka
serii bombowców.
W 1937 roku SB-2 został
użyty w walkach w Hiszpanii, a następnie
z wojnie mongolsko-japońskiej, w Polsce
i w Finlandii. Do 1942 roku SB-2 był podstawowym
bombowcem radzieckim, kiedy to na większą
skalę zaczeto używać IŁ-4 oraz Pe-2.
Część
SB-2 wpadła w ręce niemickie i fińskie i
była przez nich używana. Łącznie zbudowano
6656 bombowców.
Dane techniczne
Prędkość maks. [km/h] |
410-450 |
Pułap normalny [m] |
8500 |
Zasięg [km] |
1200 |
Uzbrojenie [mm] |
4x7,62 |
Udźwig [kg] |
600 |
Załoga [osób] |
3 |
Podwozie |
chowane |
Silnik |
dwa dwunastocylindrowe silniki widlaste Klimow M-103 |
Moc [kW/KM] |
716/960 |
Długość [m] |
12,27 |
Rozpiętość [m] |
20,33 |
Wysokość [m] |
3,25 |
Powierzchnia
nośna [m2] |
51,95 |
Masa własna [kg] |
4000 |
Masa całkowita [kg] |
5732 |
Wznoszenie [m/s] |
8,2 |
Paliwo [l] |
|
Konstrukcja |
|
|